ژنیکوماستی چیست؟ نحوه عمل جراحی کوچک کردن سینه مردان

ژنیکوماستی، یک حالت است که باعث بزرگ شدن بافت سینه در مردان می‌شود. این وضعیت ممکن است از دوران بلوغ تا میانسالی و پیری در مردان رخ دهد. بزرگی سینه می‌تواند باعث کاهش اعتماد به نفس در مردان شود و ممکن است در انجام فعالیت‌هایی مانند شنا که نیازمند در آوردن لباس هستند، مشکلاتی ایجاد کند.

اگرچه ژنیکوماستی می‌تواند در هر سنی رخ دهد، بروز این وضعیت در دوران بلوغ در پسران بسیار ناراحت‌کننده است و این افراد ممکن است با آزار و اذیت از سوی همکلاسی‌های خود مواجه شوند. جراحی ژنیکوماستی می‌تواند برای تغییر شکل سینه و کاهش اندازه آن در مردان استفاده شود، که باعث بهبود ظاهر سینه می‌شود.

علت بزرگ شدن سینه مردان


بزرگ شدن سینه مردان معمولاً در دوره بلوغ رخ می‌دهد و ممکن است به طور خودبخودی بهبود یابد. با این حال، ممکن است این عارضه تا زمان بزرگسالی نیز ادامه یابد. همچنین، بزرگی پستان می‌تواند در زمان بزرگسالی و پیری نیز رخ دهد. یکی از دلایل اصلی بروز این عارضه، تغییر در تعادل هورمونی است. عوامل دیگری که می‌تواند منجر به بزرگ شدن سینه در مردان شود، شامل مصرف مداوم برخی داروها (از جمله استروئیدها که می‌توانند باعث تغییر در سطح هورمون‌ها شوند) و یا مصرف برخی مواد مخدر است. همچنین، تغییرات شدید در وزن نیز می‌تواند منجر به بزرگ شدن پستان در مردان شود.

ژنیکوماستی باعث بزرگ شدن بافت سینه در مردان می‌شود. در این حالت، بافت در قسمت ناحیه تیره دور نوک سینه سفت می‌شود و ممکن است باعث برجسته شدن سینه شود. در برخی مردان، بافت اضافی چربی نیز در ناحیه سینه وجود دارد که باعث می‌شود سینه آن‌ها بزرگ‌تر از حد معمول به نظر برسد. بزرگی سینه در مردان به دلیل وجود چربی اضافه، به عنوان سودوژنیکوماستی شناخته می‌شود.

کاندیدای مناسب برای جراحی ژنیکوماستی


کاندیدای مناسب برای جراحی ژنیکوماستی

افرادی که سینه آن‌ها بزرگتر از حد طبیعی باشد و از لحاظ سلامت جسمانی در وضعیت مناسبی باشند، کاندیدای مناسبی برای استفاده از جراحی ژنیکوماستی محسوب می‌شوند. وزن افرادی که تمایل به استفاده از این روش درمانی دارند، بایستی نزدیک به وزن ایده‌آل باشد؛ همچنین این افراد بایستی پیش از جراحی از ورزش و رژیم غذایی مناسب جهت رفع این عارضه استفاده کنند. همچنین باید از مصرف هر گونه دارو یا مواد مخدر که می‌تواند باعث تشدید این عارضه شود خودداری شود. امکان دارد شخص تا زمان تکمیل رشد سینه‌ها کاندیدای مناسبی برای انجام ژنیکوماستی نباشد. رشد سینه معمولاً در حدود سنین 15 و یا 16 سالگی کامل می‌شود.

کاندیدای مناسب جهت جراحی کوچک کردن سینه باید از سلامت جسمانی برخوردار باشد و همچنین نسبت به جراحی دارای انتظارات واقع‌بینانه باشد.

مشورت با پزشک 


در اولین جلسه مشاوره، پزشک انتظارات و نتیجه مورد نظر متقاضی را بررسی می‌کند. پیش از انجام معاینه بدنی، پزشک جهت اطمینان از عدم وجود هر گونه عارضه‌ای که بر نتیجه جراحی و بهبودی تأثیر منفی می‌گذارد، سابقه پزشکی فرد را ارزیابی می‌کند. سپس پزشک جهت بررسی ساختار سینه، مقدار بافت اضافی سینه و همچنین مقدار چربی و پوست اضافه در ناحیه سینه از معاینه بدنی استفاده می‌کند. پزشک همچنین جهت تعیین بهترین گزینه درمانی به منظور تغییر شکل سینه و دستیابی به بهترین نتیجه، کیفیت پوست متقاضی را ارزیابی می‌کند.

اقدامات مورد نظر پیش از جراحی ژنیکوماستی 


پیش از جراحی جهت کوچک کردن سینه، موارد زیر بایستی طبق توصیه پزشک رعایت شوند :

  • قطع مصرف هر گونه داروی ضد التهاب 2 هفته پیش از جراحی
  • قطع مصرف سیگار 3 هفته پیش از جراحی کوچک کردن سینه
  • برنامه‌ریزی جهت رساندن متقاضی به منزل پس از جراحی
  • کسب تأییدیه از جانب پزشک

انواع مختلف ژنیکوماستی 


انواع مختلف ژنیکوماستی

بزرگ شدن بافت سینه بدون پوست اضافی 

در صورتی که بافت سینه بیمار بزرگ شده باشد و پوست دارای خاصیت انعطاف‌پذیری مناسبی باشد، معمولاً از لیپوساکشن به کمک سونوگرافی استفاده می‌شود. به این نوع روش درمانی، VASER گفته می‌شود. در این روش برش‌های کوچکی در اطراف سینه ایجاد شده و سپس به کمک ابزار مخصوص، امواج اولتراسوند وارد ناحیه مورد نظر شده و بافت سفت سینه و هر گونه چربی تجزیه می‌شود. این بافت با استفاده از لیپوساکشن خارج می‌شود. در صورت خارج نشدن مقداری از بافت سینه، از برش کوچک ایجاد شده در اطراف ناحیه تیره دور نوک سینه برای خارج کردن بافت باقیمانده استفاده می‌شود.

بزرگ شدن بافت سینه همراه با مقدار کم پوست اضافی 

در صورت بزرگ شدن بافت سینه و وجود مقدار کمی پوست اضافه، پزشک در ابتدا با استفاده از لیپوساکشن به کمک سونوگرافی، بافت اضافی سینه را خارج می‌کند. سپس پزشک برشی در اطراف ناحیه تیره دور نوک سینه ایجاد می‌کند. با استفاده از این برش جهت برداشتن مقداری از پوست اضافی سینه و کاهش اندازه سینه، پزشک هر گونه پوست اضافی را خارج می‌کند.

بزرگ شدن بافت سینه همراه با مقدار زیاد پوست اضافی 

 مردانی که مقدار زیادی از وزن خود را کاهش داده‌اند، معمولاً دارای مقدار زیادی پوست اضافی در ناحیه سینه خود هستند. همچنین امکان دارد چربی اضافه در قسمت سینه وجود داشته باشد. جهت برداشتن پوست اضافی سینه، پزشک پوست موجود در قسمت پایین سینه را خارج کرده و محدوده موجود در قسمت تیره دور نوک سینه را در امتداد عضله سینه بالا می‌آورد. در نتیجه شکل و ظاهر کلی سینه متناسب می‌شود. در این روش درمانی ابتدا یک برش خمیده در قسمت پوست زیر سینه و یک برش دیگر در قسمت اطراف ناحیه تیره دور نوک سینه ایجاد می‌شود. جراحی کوچک کردن پستان به منظور برداشتن مقدار اضافی پوست و بهبود ظاهری سینه انجام می‌شود.

دوره بهبودی پس از جراحی کوچک کردن سینه 


دوره بهبودی پس از جراحی کوچک کردن سینه

پس از جراحی کوچک کردن سینه، فرد در واحد مراقبت تحت نظارت قرار می‌گیرد. طبق توصیه پزشک، متقاضی باید صبح روز پس از جراحی به منظور بهبود جریان خون در پاها و کاهش احتمال ایجاد لخته خون، مقداری پیاده راه برود. در طول دوره بهبودی جهت کاهش ورم و کبودی بیمار بایستی به طور مداوم از گن فشرده‌ساز استفاده کند.

معمولاً بیمار بایستی به مدت پنج روز از انجام فعالیت‌های روزمره خودداری کند. همچنین باید به مدت یک ماه از انجام فعالیت‌های شدید اجتناب شود. نتیجه نهایی درمان پس از رفع کامل ورم و کبودی قابل مشاهده می‌باشد. اگرچه نتیجه حاصل از جراحی ژنیکوماستی برای مدت طولانی ماندگار است، این روش درمانی باعث جلوگیری از بزرگ شدن مجدد بافت سینه و یا جلوگیری از افزایش وزن نمی‌شود. به همین دلیل استفاده از رژیم غذایی سالم و مناسب و ورزش مداوم پس از بهبودی جهت حفظ نتیجه درمان الزامی است.

هزینه عمل ژنیکوماستی


هزینه عمل ژنیکوماستی در جلسه مشاوره با پزشک تعیین می‌شود. در جلسه مشاوره پزشک بر اساس انتظارات و نتایج مورد نظر متقاضی، برنامه درمانی ویژه‌ای را طرح‌ریزی کرده و هزینه عمل جهت کوچک کردن سینه تعیین خواهد شد.

سؤالات رایج در مورد عمل ژنیکوماستی


آیا خارج کردن مقدار زیاد چربی باعث عدم تناسب سینه می‌شود؟

هدف از انجام عمل ژنیکوماستی، بهبود شکل و ظاهر سینه می‌باشد. متقاضی و جراح تمایل دارند که تا حد امکان چربی از سینه خارج شود؛ ولی با این حال وجود مقداری بافت و چربی در ناحیه سینه طبیعی می‌باشد. زمانی که دست‌ها در کنار بدن قرار دارند ظاهر سینه با زمانی که دست‌ها در بالای سر قرار می‌گیرند متفاوت باشد. زمانی که شخص دست‌های خود را در بالای سر قرار می‌دهد، سینه کمی صاف‌تر و کوچک‌تر به نظر می‌رسد. در برخی از موارد با انجام عمل ژنیکوماستی و کوچک کردن سینه‌ها، امکان دارد با بالا گرفتن دست‌ها در ناحیه تیره دور نوک سینه مقداری فرو رفتگی ایجاد شود.

آیا نتیجه حاصل از عمل ژنیکوماستی دائمی است؟ 

پزشک پیش از انجام عمل ژنیکوماستی در مورد امکان بزرگ شدن مجدد سینه با متقاضی مشورت می‌کند. البته بزرگ شدن مجدد سینه تنها در مردانی بروز می‌کند که پس از جراحی برای کوچک کردن سینه، از استروئیدهای آنابولیک استفاده می‌کنند. در برخی از موارد تنها لیپوساکشن انجام شده و خارج کردن بافت سینه انجام نمی‌شود. در چنین مواردی نتیجه عمل مورد رضایت متقاضی نمی‌باشد. به همین دلیل ارزیابی کامل و مشورت با متقاضی پیش از جراحی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

آیا انجام دوباره عمل ژنیکوماستی امکان‌پذیر است؟ 

جهت خارج کردن مقدار بیشتر بافت، متقاضی می‌تواند دوباره از عمل ژنیکوماستی استفاده کند. ولی عمل مجدد ژنیکوماستی به منظور رفع فرو رفتگی و یا عدم تناسب سینه بسیار دشوار می‌باشد و توصیه می‌شود که از انجام آن خودداری شود.

آیا امکان استفاده از روش‌های دیگر جراحی همزمان با ژنیکوماستی وجود دارد؟ 

بله. متقاضی می‌تواند از روش‌های دیگر جراحی به همراه ژنیکوماستی استفاده کند. متداول‌ترین نوع این روش‌ها لیپوساکشن شکم یا چربی دور کمر می‌باشد. دیگر روش‌های جراحی که فرد می‌تواند از آن‌ها به همراه ژنیکوماستی استفاده کند شامل اتوپلاستی (جراحی زیبایی گوش) و رینوپلاستی (جراحی زیبایی بینی) می‌باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonمشاوره رایگان
× مشاوره در واتساپ