لیپوساکشن برای پیکرتراشی و رفع چربی های شکم، پهلو، ران و باسن

در روش لیپوساکشن، جراح پلاستیک چربی زیر پوست را تخلیه کرده و به این ترتیب اندامی با شکل خوش‌فرم‌تر ایجاد می‌کند. این جراحی با ایجاد برش‌های بسیار کوچک روی پوست، لیپوساکشن را انجام می‌دهد و سپس محلولی حاوی داروی بی‌حسی را در منطقه چربی تزریق می‌کند. از ابزار جراحی نازکی برای شکستن چربی استفاده می‌شود و سپس چربی جدا شده را با استفاده از نیروی مکش از بدن خارج می‌کند.

لیپوساکشن برای افرادی مناسب است که می‌خواهند چربی‌های مقاوم در برابر رژیم لاغری و ورزش را از بین ببرند. این جراحی به عنوان یک روش پیکرتراشی شناخته می‌شود و جزء درمان‌های لاغری محسوب نمی‌شود. با این حال، بسیاری از بیمارانی که لیپوساکشن انجام می‌دهند، همچنین وزن خود را کاهش می‌دهند زیرا آگاهی دارند که نتیجه‌ای که به دست می‌آورند، باید از طریق تغییرات مفید در سبک زندگی، شامل رژیم غذایی مناسب و ورزش، حفظ شود.

متقاضیان ایدهآل لیپوساکشن


متقاضیان ایدهآل لیپوساکشن

افرادی که می‌خواهند اندامی متناسب داشته باشند، نهایت تلاششان را با در پیش گرفتن زندگی سالم برای حفظ نتیجه عمل به کار می‌برند. افرادی که موفق نشده‌اند توده‌های چربی مقاوم را با ورزش و رعایت رژیم غذایی مناسب از بین ببرند، متقاضی ایده‌آل جراحی لیپوساکشن محسوب می‌شوند.

برای این که اطمینان حاصل شود متقاضی لیپوساکشن شرایط لازم را برای انجام عمل دارد، باید گروهی از متخصصین ارزیابی‌ دقیقی را انجام بدهند. متخصص مراحل لیپوساکشن، هزینه درمان، روش آمادگی قبل از درمان و مراقبت بعد از آن را به طور کامل برای متقاضی عمل توضیح می‌دهد. لازم است که متخصص شرایط بیمار را ارزیابی کند و از همه مهم‌تر از سلامت و تناسب جسمی بیمار و برخوردار بودن وی از شرایط لازم برای انجام لیپوساکشن مطمئن شود.

جراحی لیپوساکشن برای چه افرادی مناسب نیست؟


متخصص پرونده پزشکی بیمار و سابقه‌ عمل‌های جراحی وی را در جلسه مشاوره بررسی می‌کند و وضعیت سلامت فعلی وی را ارزیابی می‌کند. چنانچه بیمار به عارضه‌ای مبتلا باشد که با مصرف دارو قابل درمان باشد، داروهای مناسب تجویز می‌شود. لیپوساکشن بر روی خانم‌های باردار و بیماران دارای باطری قلب (پیس‌میکر) انجام نمی‌شود.

به همین دلیل لازم است که ابتدا ارزیابی بالینی انجام شود تا متخصص بتواند بیمار را به درستی راهنمایی کند.

جلسه مشاوره قبل از لیپوساکشن


جلسه مشاوره قبل از لیپوساکشن

متخصص پرونده پزشکی بیمار و وضعیت سلامتی وی را در جلسه مشاوره بررسی می‌کند و ارزیابی بالینی کاملی را بر روی نقاط در نظر گرفته شده برای لیپوساکشن انجام می‌دهد. سپس متخصص مراحل انجام عمل لیپوساکشن را برای بیمار توضیح می‌دهد و به سوالات بیمار پاسخ می‌دهد. طرح درمان و روش پرداخت هزینه در مرحله بعد به بیمار اطلاع داده می‌شود. چنانچه بیمار با انجام لیپوساکشن موافق باشد، وقت معاینه قبل از عمل و وقت انجام عمل لیپوساکشن تعیین می‌شود.

زمانی که بیمار با انجام جراحی لیپوساکشن موافقت می‌کند، معاینه قبل از عمل باید حداقل 7 روز کاری قبل از تاریخ جراحی انجام شود. آزمایش خون قبل از لیپوساکشن ضروری است. در جلسه قبل از عمل از بیمار خواسته می‌شود که فرم رضایت‌نامه را امضا کند، توصیه‌های مربوط به آمادگی قبل از لیپوساکشن و مراقبت بعد از آن به بیمار ارائه می‌شود، عکس قبل از عمل گرفته می‌شود و اندازه‌گیری‌های لازم برای تهیه گن انجام می‌شود.

عمل لیپوساکشن چگونه انجام میشود؟


عمل لیپوساکشن چگونه انجام میشود؟

پزشک علامت‌هایی را قبل از شروع عمل روی ناحیه‌های مورد نظر می‌کشد. پوست تمیز و ضدعفونی می‌شود و درپ و حوله استریل دور ناحیه‌های درمان کشیده می‌شود. سپس پزشک برش‌های  بسیار کوچکی را روی ناحیه درمان ایجاد می‌کند و داروی بی‌حسی را از طریق کانولا در این ناحیه‌ها تزریق می‌کند. پزشک مدتی صبر می‌کند تا داروی بی‌حسی اثر کند، سپس چربی را آن‌قدر با استفاده از دستگاه مکش تخلیه می‌کند تا نتیجه دلخواه به دست بیاید.

گن فشرده کننده پس از اتمام عمل به بیمار پوشانده می‌شود. بیمار باید همراهی داشته باشد تا او را به خانه برساند. ترشح مایعات از محل لیپوساکشن به مدت 24 ـ 48 ساعت پس از جراحی عادی است. ممکن است جراح برش‌های کوچک لیپوساکشن را با توجه به میزان ترشح مورد انتظار بخیه بزند.

مراقبتهای پس از جراحی لیپوساکشن


گن بلافاصله بعد از جراحی به بیمار پوشانده می‌شود تا بیمار احساس راحتی بیشتری داشته باشد. بیمار چند ساعت بعد از عمل در کلینیک تحت نظر گرفته می‌شود. داروی بی‌حسی موضعی (لیگنوکائین) به مدت 12 ـ 24 ساعت پس از لیپوساکشن در بدن باقی می‌ماند، به همین دلیل بیمار در این مدت راحت است و تقریباً دردی حس نمی‌کند. بیماران بعد از لیپوساکشن هوشیاراند و دچار حالت تهوع، ضعف، سستی و بی‌حالی معمول بعد از بیهوشی عمومی نیستند. بیماران بعد از جراحی لیپوساکشن نمی‌توانند رانندگی کنند و باید همراه داشته باشند. همچنین یک نفر از نزدیکان بیمار باید شب عمل از او مراقبت کند و اگر این امکان وجود نداشته باشد، توصیه می‌شود که بیمار آن شب در بیمارستان بماند. داروهای لازم برای رفع درد و ورم بعد از عمل به بیمار داده می‌شود. بسته به این که چند ناحیه در چه نقاطی تحت درمان قرار گرفته است، بیمار می‌تواند پس از چند روز در محل کارش حاضر شود، البته بیمار همچنان اجازه انجام ورزش‌های سنگین را ندارد. از بیمار خواسته می‌شود که فردای روز عمل برای معاینه زخم و تعویض پانسمان به کلینیک مراجعه کند. بخیه‌ها یک هفته پس از جراحی کشیده می‌شود. چنانچه بیمار مجبور باشد که بعد از عمل سفر کند، شرایط در جلسه مشاوره بررسی می‌شود.

از بیمار خواسته می‌شود که برای ارزیابی نتایج به دست آمده به مدت سه ماه، هر ماه به کلینیک مراجعه کند.

 زمان مشاهده نتایج


زمان مشاهده نتایج عمل لیپوساکشن

مشاوره‌های تکمیلی ماهانه به مدت سه ماه بعد از لیپوساکشن انجام می‌شود. روند التیام تمام بیماران یکسان نیست، بااین حال بخش اعظم ورم ظرف 30 ـ 60 روز از بین می‌رود و نتیجه نهایی بعد از 90 روز قابل مشاهده است. اگر گن به مدت سی روز بعد از عمل پوشیده ‌شود، در این زمان هیچ ورمی وجود نخواهد داشت. از آنجایی که اکثر بیماران تغییرات مفیدی را در قالب بخشی از طرح درمان در سبک زندگی‌شان ایجاد می‌کنند، نتیجه ترکیبی حاصل از اصلاح سبک زندگی و لیپوساکشن غالباً پس از شش ماه مشخص می‌شود. متخصص بیمار را در دوران بعد از جراحی لیپوساکشن در زمینه انتظار از نتیجه درمان و ایجاد تغییرات لازم راهنمایی می‌کند.

آیا لیپوساکشن عمل ایمنی است؟


لیپوساکشن عمل ایمنی است، اما در تمام عمل‌های جراحی احتمال بروز خطر و عوارض وجود دارد و لیپوساکشن نیز از این قاعده مستنثنی نیست. لیپوساکشن با استفاده از بی‌حسی موضعی ناحیه‌های درمان یا تزریق ترکیبی از داروهای آرامبخش و بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. بیهوش نکردن بیمار خطرات احتمالی عمل را هر چه بیشتر کاهش می‌دهد.

سوالات متداول


سوالات متداول درباه عمل لیپوساکشن

جراحی لیپوساکشن چقدر طول میکشد؟

اکثر جراحی‌ها بسته به محل انجام عمل 45 دقیقه تا دو ساعت و نیم طول می‌کشد.

چند ناحیه را میتوان در عمل لیپوساکشن درمان کرد؟

تعداد ناحیه‌های دارای توده چربی که می‌توان در یک عمل لیپوساکشن درمان کرد، به خواسته بیمار و آنچه به لحاظ پزشکی برای بیمار مناسب است، بستگی دارد. به جای این که چند عمل لیپوساکشن در روزهای مختلف انجام شود، ترجیح داده می‌شود که حداکثر تعداد ناحیه‌های ممکن به شکلی که برای بیمار خطری نداشته باشد، در یک جلسه درمان شود. متخصص وضعیت بیمار را با توجه به دستورالعمل‌های دقیق بررسی می‌کند و بهترین طرح درمان را برای رسیدن به نتایج دلخواه بیمار به روشی ایمن تعیین می‌کند.

چه زمانی میتوانم دوباره ورزش کنم؟

بیماران یک روز بعد از جراحی می‌توانند با احتیاط حرکت کنند. انجام دادن فعالیت‌های روزانه بعد از 48 ساعت اشکالی ندارد، اما ورزش کردن تا چهار هفته بعد از لیپوساکشن ممنوع است. متخصصین هر بیمار را با توجه به درمان انجام شده و در نظر گرفتن شرایط وی راهنمایی می‌کنند.

میتوانم لیپوساکشن را در کنار عملهای دیگر انجام بدهم؟

بله، عمل‌های دیگری را نیز می‌توان هم‌زمان با لیپوساکشن انجام داد. درمان‌های ترکیبی شامل رژیم غذایی و اصلاح سبک زندگی، روش‌های تزریق چربی مانند تزریق میکرو چربی یا تزریق نانو چربی در صورت و تزریق چربی در سینه و باسن می‌شود. همچنین می‌توان درمان‌های زیبایی غیرجراحی مانند میکرونیدلینگ و لیزردرمانی را پس از لیپوساکشن انجام داد.

چه زمانی لیپوساکشن توصیه میشود؟

لیپوساکشن موثرترین روش برای از بین بردن توده‌های چربی اضافی است که رژیم لاغری یا ورزش کمکی به آب شدن آنها نکرده است. لیپوساکشن جایگزینی برای درمان‌های لاغری نیست و بیشتر یک عمل پیکرتراشی محسوب می‌شود. البته لیپوساکشن معمولاً به کاهش وزن منجر می‌شود، اما کاهش وزن هدف لیپوساکشن نیست. لیپوساکشن زمانی بهترین نتیجه را به دست می‌دهد که بیمار پس از عمل سبک زندگی‌اش را اصلاح کند و تغذیه سالم و ورزش را در برنامه زندگی روزمره‌اش قرار بدهد.

لیپوساکشن را می‌توان برای درمان عارضه‌هایی مانند لیپوما (تومورهای چربی خوش‌خیم) و ژنیکوماستی (بزرگ شدن سینه مردان) انجام داد.

معمولاً چه مقدار چربی در عمل لیپوشاکشن تخلیه میشود؟

میزان مناسبی از چربی برای تحقق هدف پیکرتراشی طی عمل لیپوساکشن تخلیه می‌شود. نتیجه مطلوب، رسیدن به ظاهری طبیعی است و کاملاً به وضعیت خاص هر بیمار بستگی دارد. هدف از انجام عمل لیپوساکشن این نیست که بیشترین مقدار ممکن چربی تخلیه شود، بلکه این عمل با هدف خارج کردن مقدار مناسبی از چربی از ناحیه‌های مناسب انجام می‌شود. تخلیه مقدار بسیار زیاد چربی خطراتی را به دنبال دارد.

مقدار ایمن تخلیه چربی در یک عمل لیپوساکشن پنج لیتر است. البته محدودیت مهم‌تری از میزان تخلیه چربی وجود دارد، پزشک باید تعیین کند که چند ناحیه را می‌توان به روشی ایمن در یک عمل جراحی درمان کرد.

لیپوساکشن با چه محدودیتهایی همراه است؟

لیپوساکشن درمانی برای کاهش وزن نیست. بیمار باید اهداف و خواسته‌های خود از انجام درمان را به پزشک اطلاع دهد تا پزشک بهترین روش را برای دستیابی به نتایج مطلوب با توجه به خواسته‌های بیمار و نتایج ارزیابی بالینی توصیه کند. پزشکان صرفاً جراحی لیپوساکشن را به عنوان یک عمل پیکرتراشی بر روی ناحیه‌هایی انجام می‌دهند که بیمار نتوانسته است چربی انباشته شده در آن ناحیه‌ها را با ورزش و رعایت رژیم لاغری از بین ببرد. لیپوساکشن بهترین نتیجه را بر روی ناحیه‌هایی از بدن به دست می‌دهد که تنوس عضلانی قابل قبولی دارند، پوستشان از خاصیت کشسانی خوبی برخوردار است و چربی بیش از حدی در آن ناحیه‌ها انباشته نشده است. چنانچه خاصیت کشسانی پوست بسیار پایین باشد، برای دستیابی به نتایج زیبا و رضایتبخش لازم است که ترکیبی از عمل لیپوساکشن و جراحی کشیدن پوست برای برداشتن بافت شل اضافی انجام شود.

در چه سنی میتوان جراحی لیپوساکشن را انجام داد؟

چنانچه فردی تمام معیارهای جسمی لازم را برای انجام لیپوساکشن داشته باشد، به لحاظ تخصصی می‌توان این عمل را بر روی تمام افرادی که در بازه سنی 15 ـ 75 سال دارند، انجام داد البته نوجوانان برای انجام عمل نیاز به رضایت والدین دارند. خاصیت کشسانی پوست عامل مهمی است که در زمان انجام لیپوساکشن در نظر گرفته می‌شود و درباره آن در جلسه مشاوره با بیمار صحبت می‌شود. خاصیت کشسانی پوست به مرور زمان کمتر می‌شود. اگر پزشک احساس کند که خاصیت کشسانی پوست کمتر از آن است که پوست بتواند به خوبی روی ناحیه پیکرتراشی کشیده شود، توصیه می‌کند که عمل دیگری برای جبران این نقص و رسیدن به اهداف زیبایی دلخواه انجام شود.

بهتر است لیپوساکشن را قبل از بارداری انجام داد یا بعد از آن؟

انجام لیپوساکشن در دوران بارداری یا شیردهی مجاز نیست و خانم‌هایی که در آینده نزدیک قصد باردار شدن دارند، نباید این عمل را انجام بدهند. مورد هر بیمار منحصربه فرد است و پزشک با توجه به نیازهای هر بیمار توصیه می‌کند که چه زمانی برای لیپوساکشن مناسب است، قبل از بارداری یا بعد از بارداری.

اگر وزنم بعد از لیپوساکشن اضافه شود، چه اتفاقی میافتد؟

اگر لیپوساکشن به درستی انجام شود، انتظار می‌رود که نتایج به دست آمده ماندگار باشد و بخش‌های پیکرتراشی شده برای همیشه خوش‌فرم شود. اضافه وزن نتیجه مستقیم لیپوساکشن نیست. بنابراین اگر وزنتان بعد از لیپوساکشن زیاد بشود، باید سبک زندگی‌تان را اصلاح کنید و احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را بررسی کنید.

عمل لیپوساکشن درد دارد؟

هرچند بیماران طی عمل لیپوساکشن هوشیار هستند، اما چون داروی آرامبخش دریافت می‌کنند و عمل با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، اکثر بیماران ناراحتی مختصری را حس می‌کنند و حتی ممکن است متوجه تمام مراحل عمل نشوند. شدت ناراحتی بعد از لیپوساکشن در تمام بیماران یکسان نیست، درهر حال پزشک مراقب است که بیمار دوران نقاهت را به راحتی پشت سر بگذارد.

 آیا لیپوساکشن به درمان تکمیلی نیاز دارد؟

لیپوساکشن به ندرت به درمان تکمیلی نیاز پیدا می‌کند. درهر حال بیمار با پزشک معالجش در ارتباط است و مشکلات و نگرانی‌های احتمالی را گزارش می‌دهد.

چقدر احتمال دارد که مشکلاتی مانند عدم تقارن، فرورفتگی یا ناهنجاریهای دیگر بعد از لیپوساکشن به وجود بیاید؟

احتمال به وجود آمدن چنین نقص‌هایی بعد از لیپوساکشن بسیار کم است. ارزیابی قبل از عمل و مراقبت بعد از عمل برای دستیابی به نتایج رضایتبخش بسیار مهم است. چنانچه متخصص احتمال بدهد که به دلیل پایین بودن خاصیت کشسانی پوست یا شل بودن پوست احتمال بروز ناهنجاری زیاد است، شرایط را کاملاً برای بیمار توضیح می‌دهد و روش‌های درمان دیگری را توصیه می‌کند.

پوستم بعد از لیپوساکشن شل میشود؟

لیپوساکشن مشکل شل شدن پوست را شدیدتر نمی‌کند. تنها مشکلی که ممکن است پیش بیاید، این است که وقتی چربی از زیر پوست تخلیه می‌شود، وزن پشت پوست کمتر می‌شود و در نتیجه پوست شل‌تر و افتاده‌تر به نظر می‌رسد. چنانچه عمل به درستی انجام شود و بیمار سبک زندگی سالمی شامل رژیم غذایی مناسب و ورزش را رعایت کند، انتظار می‌رود که پوست محکم‌تر شود و خاصیت ارتجاعی آن بهبود بیابد. خاصیت کشسانی مناسب پوست برای دستیابی به نتیجه مطلوب حیاتی است. به همین دلیل متخصص معاینه کاملی را برای تعیین میزان خاصیت کشسانی پوست در جلسه مشاوره انجام می‌دهد و نتایج مورد انتظار را برای بیمار توضیح می‌دهد.

 جای زخم بعد از لیپوساکشن روی بدنم باقی میماند؟

طول هر برش جراحی لیپوساکشن بیشتر از 3 ـ 5 میلی‌متر نیست و یک بخیه برای بستن هر زخم کافی است. در عین حال جراح برش‌ها را معمولاً در نقاط دور از نظر ایجاد می‌کند و زخم بدون ایجاد مشکل بهبود می‌یابد.

 تا چه مدت بعد از لیپوساکشن باید گن بپوشم؟

عموماً از بیماران خواسته می‌شود که تا سی روز بعد از عمل گن بپوشند.

آیا همان روز عمل مرخص میشوم؟

بله، همان روز عمل به خانه برمی‌گردید. بااین حال لازم است که همراهی داشته باشید تا شما را به خانه برساند و شب عمل مراقبتان باشد. اگر فردی نباشد که از بیمار در خانه مراقبت کند، به بیمار توصیه می‌شود که شب در بیمارستان بماند. همچنین به بیمار توصیه می‌شود که تا 72 ساعت بعد از جراحی لیپوساکشن رانندگی نکند.

چند وقت بعد از لیپوساکشن میتوانم سفر هوایی داشته باشم؟

 اکثر بیماران می‌توانند 4 ـ 5 روز بعد از جراحی لیپوساکشن سفر هوایی داشته باشند، البته به شرطی که بتوانند حین سفر تقریباً هر یک ساعت یک بار بلند شوند و کمی راه بروند.

هزینه جراحی لیپوساکشن چقدر است؟

هزینه جراحی لیپوساکشن به عامل‌های متعددی بستگی دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعداد ناحیه‌های در نظر گرفته شده برای درمان
  • هزینه‌های مربوط به اتاق عمل
  • هزینه بستری شدن در صورت نیاز
  • داروهای تجویزی
  • گن
  • درمان‌های تکمیلی یا جانبی

تمام عامل‌های بالا قبل از انجام عمل بررسی می‌شود و هزینه عمل به دقت اعلام می‌شود. البته ممکن است هزینه نهایی کمی کمتر یا بیشتر شود.

عوارض جانبی لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن با عوارض جانبی خفیفی مانند کبودی، ورم و بی‌حسی همراه است. البته این عوارض موقتی است و احتمالاً ظرف چند روز برطرف می‌شود. اما اگر عوارض استمرار داشته باشد، متخصص اقدامات لازم را برای رفع عوارض انجام می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonمشاوره رایگان
× مشاوره در واتساپ