علت ریزش موی سر مردان جوان و میانسال : ژنتیک و استرس

در مردان، موها به عنوان نمادی از جوانی، سلامت و مردانگی شناخته می‌شوند و از دست دادن آن‌ها می‌تواند تأثیر قابل توجهی در دیدگاه افراد نسبت به شما به عنوان یک مرد داشته باشد. در مورد دلایل دقیق ریزش مو در آقایان، روایات و گمانه‌زنی‌های بسیاری وجود دارند، اما این موارد را می‌توان به سه زمینه اصلی محدود کرد: ژنتیک، سبک زندگی و شرایط پوست سر فرد. دلایل ژنتیکی می‌توانند نقش مهمی در ریزش مو در آقایان ایفا کنند. برخی افراد به دلیل وراثت ژن‌هایی که باعث ضعف و آسیب فولیکول‌های مویی می‌شوند، به مشکل ریزش مو مبتلا می‌شوند. سبک زندگی نیز می‌تواند تأثیر بزرگی در سلامت موها داشته باشد. عواملی مانند تغذیه نامناسب، استرس زیاد، عدم ورزش منظم و مصرف مواد مخدر می‌توانند به ریزش مو در آقایان کمک کنند. شرایط پوست سر نیز نقشی در ریزش مو ایفا می‌کند. مشکلاتی مانند التهاب پوست سر، خشکی یا چربی زیاد، عفونت قارچی و تحریکات خارجی می‌توانند به ریزش مو و ضعف فولیکول‌های مویی منجر شوند. به طور کلی، ریزش مو در آقایان نتیجه ترکیبی از این عوامل می‌باشد و به منظور مقابله با آن، مراقبت مناسب از موها و پوست سر، رعایت سبک زندگی سالم و در صورت لزوم مشاوره پزشکی و درمان مناسب بسیار حائز اهمیت است.

برای  برخی افراد ریزش مو بسیار آسیب‌زا است و باعث می‌شود این افراد به شدت اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. کاشت مو می‌تواند موجب شود این گونه افراد یکبار دیگر احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند و در یک اقدام سریع احساس طاقت فرسای شرم و خجالتی که در اثر کم مویی برایشان ایجاد شده بود را از بین ببرند.

شما عزیزان می‌توانید در کلینیک زیبایی رازی با جدیدترین متدهای کاشت مو به ظاهر ایده‌آل خود نزدیک‌تر شوید.

 

دلایل ریزش مو در مردان


دلایل ریزش مو در مردان

ژنتیک 

طاسی با الگوی مردانه رایجترین شکل ریزش مو در آقایان است. این همان ریزش موی شایع U شکل بوده و کاملاً ژنتیکی است. ژن‌ها باید از هر دو والد به فرد منتقل شوند تا شخص مستعد ابتلا به این نوع ریزش مو شود. این ویژگی وراثتی باعث می‌شود پوست سر فرد نسبت به تغییر هورمون در فولیکول‌های مو حساس شده ، در نهایت آن‌ها را پس زده و باعث ریزش مو می‌شود. فقط یک درمان برای طاسی با الگوی مردانه وجود دارد که استفاده مداوم از دارویی به نام ماینوکسیدیل است که ثابت شده ریزش مو را در 90٪ از آقایان درمان می‌کند.

سن 

البته سن نیز نقش بسیار مهمی در ریزش مو دارد. متأسفانه، به هیچ نحوی نمی‌توان با این مساله مقابله کرد و هر زن و مردی با بالا رفتن سن دچار کم پشتی مو و ریزش مو خواهند شد. از سن 30 سالگی به بعد ، از ان‌ جا که بدن می‌خواهد بر سیستم‌های حیاتی‌تر خود متمرکز شود، سرعت رشد موها شروع به کند شدن کرده و حجم موها کاهش می‌یابد.

شرایط پوست سر

ریزش مو می‌تواند به دلیل مشکلات پوستی مانند پسوریازیس یا درماتیت سبوره‌ای نیز ایجاد شود. این بیماری‌ها موجب التهاب پوست سر می‌شوند که ممکن است باعث خارش و تحریک آن شوند اما می‌توانند موجب ریزش مو هم بشوند. شامپوهای دارویی و درمان‌هایی برای کاهش التهاب و درمان این نوع بیماری‌های پوستی وجود دارند.

مصرف بیش از حد ویتامین  A 

اگر اعتقاد دارید که هیچ چیز به اندازه مصرف زیاد ویتامین مفید نیست، باید بگوییم که اشتباه می‌کنید.

اگر از مکمل‌های ویتامین استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید که ویتامین A بیش از حد ، در واقع بیشتر از فایده می‌تواند باعث صدمه زدن شده و موجب ریزش مو شود.

اما خبر خوب ان است که این تاثیر خیلی سریع اصلاح می‌شود و بنابراین با کاهش دادن میزان ویتامین A ، روند ریزش مو متوقف و معکوس خواهد شد.

مصرف ناکافی پروتئین 

مصرف ناکافی پروتئین

در حالی که مصرف زیاد ویتامین A می‌تواند باعث ریزش مو شود ، کمبود پروتئین نیز ممکن است همین اثر داشته باشد. اگر در رژیم غذایی پروتئین کافی وجود نداشته باشد تا بدن بتواند تمام عملکردهای لازم خود را برآورده کند ، موهای شما صدمه خواهند دید.

حدود دو تا سه ماه پس از کاهش میزان پروتئین دریافتی، بدن سعی می‌کند این کمبود را با توقف رشد موها جبران کرده و به این شکل این مساله باعث ریزش مو می‌شود.

بالا بردن میزان مصرف پروتئین می‌تواند به کاهش ریزش مو کمک کند. غذاهایی مانند ماهی ، تخم مرغ و گوشت همه منابع خوبی برای پروتئین هستند.

کاهش وزن زیاد

اگر قصد دارید وزن کم  کنید، بهتر است بدانید که کاهش وزن زیاد می‌تواند باعث کم پشت شدن و ریزش موهای شما شود.

از دست دادن زیاد وزن در مدت زمانی نسبتاً کوتاه می‌تواند شوکی به سیستم بدنی شما وارد کند که موجب ریزش موی موقتی می‌شود. این بدان معنا نیست که شما نباید اضافه وزن خود را کم کنید زیرا منافعی که این کار برای سلامتی دارد بیشتر از هرگونه تاثیر منفی آن است.

طی حدود 6 ماه ، متوجه می‌شود که روند ریزش مو به طور طبیعی خود را اصلاح کرده و هر گونه کم پشتی و یا ریزش مو متوقف یا معکوس می‌شود.

کم خونی 

کم خونی می‌تواند باعث احساس خستگی و کمبود انرژی در شما شود. کم خونی را باید پزشک، از طریق آزمایش خون تشخیص دهد، اما پس از تشخیص مصرف قرص آهن می‌تواند مشکلات ناشی از کم خونی از جمله ریزش مو را برطرف کند.

استرس 

استرس و فشار روانی واقعا باعث ریزش موها شده و یکی از شایع‌ترین دلایل ریزش مو است.

اگر برای مدتی طولانی تحت فشار و شرایط استرس‌زایی مانند تعویض منزل ، طلاق یا تغییر شغل قرار داشته باشید، اثرات استرس ممکن است باعث ریزش و نازک و کم پشت شدن موهای شما شود.

با این حال ، استرس عاطفی به تنهایی دلیل ریزش موها نیست، بلکه صرفاً باعث می‌شود روند ریزش یا نازک و کم پشت شدن مویی که از قبل ایجاد شده بود یا در شرف اتفاق افتادن بود تشدید شود.

اما تاثیر استرس فیزیکی متفاوت است و به دلیل ایجاد مشکلی که با عنوان تلوژن افلوویوم ( یا ریزش موی موقتی یا واکنشی) شناخته می‌شود، مستقیما می‌تواند باعث ریزش مو شود. این مشکل باعث به هم ریختن روند طبیعی چرخه مو شده و باعث می‌شود مقادیر بیش از حدی مو بریزد قبل از اینکه تارهای مو بطور طبیعی آماده ورود به این مرحله شده باشند.

خبر خوب این است که تلوژن افلوویوم کاملاً قابل برگشت است و اگرچه ممکن است 3-6 ماه پس از این رویداد شروع شود ، اما با ترمیم یافتن بدن از مشکلاتی که تجربه کرده است فروکش می‌کند. نمونه‌هایی از فشارهاو استرس‌های فیزیکی که منجر به این امر می‌شوند شامل تصادفات رانندگی ، جراحی و یا حتی یک بیماری شدید مانند آنفولانزا هستند.

مدل موهای سفت و محکم 

مدل موهای محکمی که باعث کشیده شدن موها شوند نیز می‌توانند باعث ریزش مو شوند. به همین شکل درمان‌ها و محصولات مراقبتی خشن نیز ممکن است باعث ریزش موها شوند. به عنوان مثال – از گوجه کردن موهیتان خودداری کنید! این مدل مو نه تنها مدل موی مناسبی برای مردان نیست، بلکه در اینده می‌تواند منجر به ریزش موها شود! به همین شکل از استفاده از محصولات و درمان‌های سخت و ناملایم برای موهای خود خودداری کرده و با موهای خود مهربان باشید.

کاشت موی آقایان


کاشت موی آقایان

اگر موهای شما در حال ریزش یا کم پشت شدن باشد ، ممکن است تصمیم گرفته باشید عمل کاشت مو که تنها راه حل واقعی برای رفع مشکل شماست را انجام دهید . اما از طرفی کاملا قابل درک است که نسبت به انجام این کار تا حدودی نگرانی داشته باشید.

این جراحی اگرچه عملی کم خطر است، اما افراد ممکن است سوالاتی درباره آن داشته باشند که از پرسیدن آن‌ها کمی خجالت بکشند. به همین خاطر در این جا پاسخ هر سؤالی را که ممکن است برای افرادی که قصد جراحی کاشت مو دارند مطرح باشد آورده‌ایم.

آیا جراحی کاشت مو دردناک است ؟ 

این یکی از شایع‌ترین نگرانی‌های افراد است و جراح شما کاملا احساس نگرانی شما نسبت به درد احتمالی که خواهید داشت را درک می‌کند.

خود جراحی تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود و احتمالا در حین جراحی هیچ دردی احساس نخواهید کرد. بعد از اتمام جراحی ، و بر طرف شدن اثرات بیهوشی ممکن است کمی درد داشته باشید ، اما این درد زیاد نیست. بعضی از افراد در ناحیه‌ای که موها از آن برداشته شده‌اند احساس بی حسی می‌کنند. کل روند کاشت مو به طور شگفت آوری بدون درد است.

آیا این که کاشت مو انجام داده‌ام برای دیگران قابل تشخیص است؟ 

 هنگامی که تمام مراحل کاشت مو به پایان برسد، نتایج طبیعی خواهد بود، و عمل یا هیچ اسکاری واضحی از خود به جا نمی‌گزارد و یا اسکار بسیار جزئی خواهد بود. کسانی که برای اولین بار با شما ملاقات می‌کنند، متوجه نخواهد شد که شما کاشت مو انجام داده‌اید.

با این حال، در طول دوران نقاهت، کسانی که اطراف شما هستند متوجه خواهند شد که جراحی کرده‌اید.

ناحیه‌ای که مو از آن برداشته شده ، به احتمال زیاد چندان قابل تشخیص نیست ، به خصوص اگر از روش کاشت موی اف یو ای FUE  را انجام داده باشید.

با این حال، در اطراف فولیکول‌های گرافت‌های کاشته شده دلمه‌هایی ایجاد می‌شود که تقریبا یک هفته طول می‌کشد تا از بین بروند.

آیا خیلی زود پس از جراحی سری با موهای فوق‌العاده خواهم داشت؟ 

هنگامی که مراحل کاشت مو سپری شده و گرافت‌ها  در موقعیتی که باید قرار بگیرند، می‌توانید تصور نسبتا درستی از وضعیت نهایی موهای جدید خود به دست آورید.

با این حال، این احتمال وجود دارد که موهای جدید در دو هفته اول پس از کاشت دچار ریزش شوند. این بخشی از روند طبیعی درمان است و راه را برای رشد موهای جدید باز می‌کند. هنگامی که موهای جدید شروع به رشد کنند، فولیکول‌ها وارد چرخه طبیعی ریزش، استراحت و رشد خود خواهند شد، بنابراین به همین شکل هر گونه ریزش مو در آینده چندان واضح نخواهد بود.

بنابراین، اگرچه شما می‌توانید تصوری از ظاهر نهایی موهای خود به دست  بیاورید، اما این اتفاق مستلزم گذشت زمان است و نتایج فورا ایجاد نخواهد شد. موها به اندازه 1 سانتیمتر در هر ماه رشد می‌کنند ، بنابراین باید صبور باشید و چند ماه منتظر بمانید تا بتوانید نتایج نهایی را مشاهده کنید.

آیا موهای پیوند شده عجیب و غریب یا متفاوت خواهند بود؟

برای کاشت مو از فولیکول‌های موهای خود شما استفاده می‌شود ، بنابراین نباید نگران متفاوت بودن موهای کاشته شده با موهای خود باشید.

هر سانتیمتر مربع مو حاوی ده‌ها فولیکول است و هر فولیکول معمولا حاوی یک تا چهار تار مو می‌باشد.

فولیکول‌های مو از نواحی روی پوست سر که زیاد به چشم نمی‌ایند برداشته شده و به ناحیه دریافت کننده مو پیوند می‌شوند. موهایی که رشد می‌کنند، موهای خود شما هستند، و بنابراین طبیعی به نظر رسیده و با موهای بقیه سر مطابقت دارند.

تنها نکته‌ مهم مربوط به کاشت ابرو است. در کاشت ابرو از آن جایی که فولیکول‌های مو از پوست سر برداشته شده ولی قرار است در محل جدیدی رشد کنند، میزان رشد موهای کاشته شده مثل موهای معمولی ابرو نیست . به همین خاطر برای جلوگیری از رشد بیش از حد این موها، لازم است مرتبا ان‌ها را مرتب و یا کوتاه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonمشاوره رایگان
× مشاوره در واتساپ