سوالات تزریق چربی:(طول درمان،نحوه انتقال چربی صورت و بدن،عوارض)

تزریق چربی

تزریق چربی فرآیندی است که مقدار کمی از چربی از قسمت‌هایی همچون باسن، شکم، و قسمت داخلی ران‌های فرد برداشته و تصفیه شده و سپس به منظور رفع چین و چروک به قسمت‌های دیگری همچون صورت و دست‌ها تزریق می‌شود. در فرآیند تزریق چربی، با استفاده از سوزن‌های ظریف برش‌هایی ایجاد شده و بنابراین هیچ زخمی به جا نمی‌ماند و اثرات تزریق فورا آشکار می‌شوند. چربی با استفاده از کانولای مخصوص ساکشن و به روش استریل برداشته می‌شود. زمانی که چربی کافی از محل برداشته شد، این چربی تصفیه می‌گردد. تصفیه‌ی چربی به سانترفیوژ نیاز دارد تا چربی را با سرعت چرخانده و ناخالصی‌ها را از آن جدا کند. سپس چربی تصفیه شده به محل مورد نظر تزریق می‌شود. معمولا سوزن تزریق چندین مرتبه به داخل محل وارد و خارج می‌شود. این کار باعث ایجاد شبکه‌ای از خطوط چربی تزریق شده می‌گردد. سپس محل تزریق ماساژ داده می‌شود تا کانتور مورد نظر ایجاد شود. در مرحله بعد، محل تزریق پانسمان می‌شود.

تزریق چربی، که به نام پیوند یا انتقال چربی نیز شناخته می‌شود، فرآیندی است که با برداشت چربی از یک یا چند قسمت از بدن و تزریق آن به قسمت‌های دیگر به منظور افزایش حجم و تغییر شکل قسمت‌های خاصی از بدن انجام شده و باعث بهبود کانتورها و ایجاد تناسب در قسمت‌های مختلف بدن می‌گردد. قسمت‌هایی که معمولا تزریق چربی در آنها انجام می‌شود عبارتند از صورت، باسن‌ و سینه‌ها. همچنین از تزریق چربی برای بازسازی کانتورها پس از کاهش وزن، آسیب‌های ناشی از تصادف یا اثرات به جا مانده از جراحی‌های گذشته استفاده می‌شود.

سوالات متداول و رایج تزریق چربی


اکثر سوالاتی که ممکن است قبل و بعد از انجام تزریق چربی برای شما پیش آید در این قسمت پاسخ داده شده است. در صورت عدم دریافت پاسخ سوال خود در این قسمت کلیک کرده و سوال خود را با متخصصین کلنیک سرخ مطرح نمایید.

تزریق چربی برای چه کسانی مناسب است ؟

تزریق چربی یک فرآیند منحصر به فرد بوده و برای هر کسی مناسب نیست. بیمار باید همیشه قبل از تصمیم‌گیری با پزشک متخصص مشورت کند. پزشک شرایط و وضعیت سلامت فرد را بررسی کرده و بهترین روش درمان را برای او مشخص می‌کند. تزریق چربی برای افرادی مناسب است که شرایط زیر را داشته باشند:

• دارای سلامت عمومی و وزن متناسب باشند

• انتظارات واقعی داشته باشند

• سیگاری نبوده یا سیگار را ترک کرده باشند

• پس از کاهش وزن، تصادف یا انجام عمل جراحی در گذشته دچار کاهش حجم صورت یا گود افتادگی در قسمت‌های مشخصی از بدن همچون گونه‌ها، لب‌ها، باسن‌، سینه‌ها، یا دیگر قسمت‌ها شده باشند.

تزریق چربی برای افرادی موفقیت آمیز است که وزن سالم و پوست الاستیکی و محکم داشته و دارای چربی اضافی در برخی قسمت‌ها و گود افتادگی در دیگر قسمت‌های بدن باشند. هرچند عامل سن در تزریق چربی از اهمیت زیادی برخوردار نیست، اما حالت الاستیکی پوست در افراد مسن کمتر است و نتایج حاصل در این افراد مانند افراد جوان و دارای پوست سفت نخواهد بود.

بیمار باید قبل از تزریق چربی، موارد زیر را در نظر بگیرد:

• ممکن است فرد برای کسب نتیجه مورد نظر به چند جلسه درمان (۳-۴ جلسه) نیاز داشته باشد.

• اگر نتوان از داروی بی حسی برای فرد استفاده کرد، فرد مستعد خونریزی باشد، روند بهبود در فرد بسیار کند باشد، و یا احتمال ایجاد عوارض پس از جراحی در او بالا باشد، نمی‌توان تزریق چربی را برای او انجام داد.

قبل از جراحی چه کارهایی باید انجام داد؟


مواردی که قبل از جراحی باید انجام شوند عبارتند از:

• تناسب اندام به منظور کمک و تسریع روند بهبودی

• رسیدن به وزن بهینه

• بررسی داروهای مصرفی توسط پزشک و در صورت نیاز قطع مصرف برخی از داروها

• ترک سیگار

• همچنین اگر برای ارزیابی عملکرد قلب به آزمایش‌هایی همچون آزمایش‌های خون، تصاویر رادیوگرافی، یا الکتروکاردیوگراف (نوار قلب) نیاز باشد، این آزمایش‌ها توسط پزشک تجویز می‌شوند.

• آماده سازی محلی برای استراحت و بهبودی در منزل. این محل باید شامل چند بالش، کیسه یخ، ترمومتر و تلفن قابل دسترس ‌باشد. حتما با یک دوست یا آشنا هماهنگ کنید تا با ماشین شما را به بیمارستان یا کلینیک برده و سپس شما را به منزل برگرداند.

• پس از بازگشت به منزل، تا ۲۴ ساعت یک نفر باید در کنار شما بماند.

• جراح باید دستورالعمل‌های قبل از جراحی را به شما بدهد. و شما نیز باید این دستورالعمل‌ها را به دقت رعایت کنید.

آیا بیمار به داروی بی حسی نیاز خواهد داشت؟


در فرآیند تزریق چربی، بسته به نوع و مقدار چربی برداشته شده، از بی حسی موضعی یا بی‌هوشی عمومی استفاده می‌شود. اگر مقدار کمی چربی برداشته شده و تزریق آن به یک قسمت کوچک از بدن انجام می‌شود، می‌توان از بی حسی موضعی برای بی حس کردن محل استفاده کرد. اما در مواردی که مقدار چربی تزریقی زیاد است، معمولا از بی‌هوشی عمومی استفاده می‌شود.

داروهای بی‌حس کننده جدید، ایمن و موثر هستند، اما همچنین خطراتی نیز ممکن است وجود داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد داروهای بی حس کننده، بهتر است با پزشک و متخصص بیهوشی مشورت کنید. پزشک ممکن است درباره داروهایی که شما در حال حاضر یا در گذشته مصرف کرده‌اید و همچنین آلرژی‌های احتمالی، سوالاتی را مطرح کند. قبل از جراحی، می‌توانید یک لیست از داروهایی که مصرف می‌کنید، تهیه کنید و به پزشک خود ارائه دهید.

جراحی در کجا انجام خواهد شد؟

تزریق چربی معمولا با توجه به سلامت عمومی فرد و میزان گستردگی عمل، به صورت سرپایی انجام می‌شود، مگر اینکه همراه با عمل جراحی دیگری، همچون ابدومینوپلاستی، که به یک شب ماندن در بیمارستان نیاز دارد انجام شود. پزشک تزریق چربی به صورت را با ابزارهای سالم و قابل اطمینان در محلی که توسط بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی آماده شده انجام می‌دهد. تزریق چربی با استفاده از بی حسی موضعی را می‌توان در یک مرکز معتبر، مانند کلینیک یا در محلی مناسب همچون مطب انجام داد.

آیا پس از تزریق، زخمی به جا می‌ماند؟

زخم‌ها یکی از بخش‌های اجتناب ناپذیر اعمال جراحی تهاجمی هستند. متخصص جراحی پلاستیک تلاش می‌کند زخم‌های ایجاد شده را به حداقل رسانده و با قرار دادن زخم‌ها در قسمت‌هایی که به راحتی مخفی می‌شوند، زخم‌ها را پنهان کنند. به این ترتیب، زخم‌ها در روی خطوط و چین‌های طبیعی پوست ایجاد می‌شوند. این زخم‌ها با گذر زمان محو شده و دیگر قابل توجه نخواهند بود.

دوره نقاهت و بهبودی پس از تزریق چربی چگونه خواهد بود؟

معمولا دوره نقاهت و بهبودی پس از تزریق چربی دوره‌ی سختی نیست. بلافاصله پس از تزریق، محل تزریق به خاطر داروی بی حسی استفاده شده، بی حس می‌باشد. همچنین ممکن است محل تزریق کاملا متورم باشد. معمولا مقداری چربی اضافی نیز به محل تزریق می‌شود زیرا انتظار می‌رود حدود ۴۰ درصد از سلول‌های چربی تزریق شده زنده نمانند. در چند روز اول پس از تزریق، محل متورم و دردناک خواهد بود. در دو هفته اول پس از تزریق نباید فشاری به باسن و سینه‌ها وارد شود. پس از یک تا دو هفته تورم کاهش یافته و محل کوچک‌تر می‌شود. توصیه می‌شود بیمار پس از تزریق چربی، غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا مصرف کند. پس از تزریق چربی، فرد تا دو ماه نباید ورزش‌های چربی سوز انجام دهد.

• در تزریق چربی به دست‌ها، بهبودی بسیار راحت حاصل می‌شود. در تزریق چربی به دست‌ها، درد بسیار ناچیزی احساس می‌شود. ممکن است بین ده تا چهارده روز اول پس از تزریق، کمی تورم و کبودی در محل وجود داشته باشد. توصیه می‌شود بیمار چند هفته اول پس از تزریق کمتر با دست کار کرده و انجام فعالیت‌هایی که به دست نیاز دارند را کاهش دهد. افزایش فعالیت دست باعث کاهش مقدار چربی زنده مانده می‌شود.

• در تزریق چربی به صورت، پس از انجام تزریق به مدت ده تا پانزده روز مقداری تورم و کبودی در محل وجود خواهد داشت. در این دوره زمانی، فرد در مکان‌های عمومی و شلوغ احساس راحتی نخواهد داشت. درد زیادی در محل وجود ندارد، اما با وجود تورم، فرد احساس راحتی نخواهد داشت. اگر برای فرد مهم نباشد که دیگران او را با صورت متورم ببینند، این تورم مانع انجام فعالیت‌های روزمره توسط فرد نمی‌شود.

پس از تزریق از مصرف چه داروهایی باید پرهیز کرد؟

به منظور بهبود سریع‌تر، پزشک به بیمار توصیه می‌کند حداقل یک هفته قبل از تزریق چربی به صورت از مصرف آسپرین یا دیگر داروهای رقیق کننده‌ی خون خودداری کند. در چند روز اول پس از تزریق، دردِ موجود با استفاده از کیسه یخ یا داروهای تجویزی تسکین دهنده‌ی درد برطرف می‌شود.

نتایج حاصل چه مدت دوام خواهند داشت؟

بسیاری از بیماران تا چندین سال پس از تزریق چربی از داشتن ظاهری زیباتر و جوان‌تر لذت می‌برند. از آنجا که فیزیولوژی و نحوه‌ی واکنشِ بدنِ هر فرد نسبت به سلول‌های جدید چربی متفاوت است، طول دوره زمانی مورد نیاز برای درمان بعدی بین افراد متفاوت است. در اکثر موارد، بهبود ظاهری حاصل شده سال‌ها دوام خواهد داشت و سلول‌های چربی جدید در فضای جدید صورت به شکل کاملا سالم و طبیعی به زندگی ادامه خواهند داد.

آیا قبل از تزریق چربی به باسن یا سینه، فرد باید کاهش یا افزایش وزن داشته باشد؟

توصیه می‌شود قبل از تزریق چربی به باسن یا سینه، فرد افزایش وزن داشته و به مدت دو هفته غذاهای حاوی کربوهیدرات فراوان بخورد زیرا با این کار بدن شروع به ذخیره‌ی چربی نموده و محیطی مناسب برای تزریق چربی ایجاد می‌کند. امید است با انجام این کار بدن برای ذخیره‌ی چربی در هنگام تزریق آماده شده و درصد بیشتری از چربی‌های تزریق شده زنده بمانند. هدف از تزریق چربی، افزایش حجم چربی در محل درمان است.

عوارض بالقوه‌ی تزریق چربی چیست؟

برخی از عوارض و خطرات احتمالی تزریق چربی عبارتند از:

• عوارضی که در اثر تزریق ماده بی حسی ایجاد می‌شوند که شامل ایجاد مشکل در اثر خاصیت سمی لیگنوکائین (اگر غلظت لیگنوکائین زیاد باشد) یا تجمع مایع در ریه‌ها (اگر مقدار زیادی ماده بی حسی تزریق شود) است. این مشکل ممکن است در مواردی که حجم چربی تزریق شده زیاد است اتفاق افتد.

• از دست رفتن مقدار زیادی مایع که ممکن است باعث شوک شود (در مواردی که حجم چربی تزریقی زیاد باشد)

• تجمع مایع ‌

• ایجاد عفونت در بافت‌های دارای چربی. عفونت یکی از عوارض مهمِ تزریق چربی بوده و به سختی درمان می‌شود.

• تاخیر در بهبودی

• سوختگی پوست در اثر مالش یا وارد شدن آسیب‌های دیگر به پوست یا اعصاب

• بی نظمی سطح پوست، کانتورهای نامنظم یا موج‌دار شدن پوستپ

• بی حسی یا تغییر حس لامسه

• آسیب به ساختارهای عمیق‌تری همچون اعصاب، رگ‌های خونی، عضلات، ریه‌ها و اعضای داخلی شکم

• درد، که ممکن است به صورت درد مداوم باشد

• ترومبوز وریدهای عمقی، عوارض قلبی و ریوی

هزینه‌ تزریق چربی چقدر است؟

در جراحی‌های انتخابی و زیبایی همیشه هزینه یک عامل مهم است اما نباید تنها به هزینه توجه کرد. حق هر بیمار است که قبل از جراحی از هزینه آن آگاهی داشته باشد. این حالت ‘رضایت مالی همراه با آگاهی نامیده می‌شود.

هزینه‌های مربوط به تزریق چربی عبارتند از:

• دستمزد جراح
• هزینه‌ی بیمارستان و تجهیزات جراحی
• دستمزد متخصص بی‌هوشی
• هزینه داروهای تجویزی
• هزینه پوشش‌های (گارمنت‌های) بعد از جراحی
• هزینه آزمایش‌های انجام شده

لطفا توجه داشته باشید که رضایت بیمار به عوامل دیگری به جز هزینه بستگی دارد. زمانی که بیمار می‌خواهد پزشکی را برای جراحی زیبایی صورت انتخاب کند، باید به یاد داشته باشد که عواملی همچون صلاحیت، تجربه، آموزش‌های دیده شده توسط جراح، و همچنین راحتی بیمار با جراح از اهمیت بیشتری نسبت به هزینه نهایی عمل برخوردار هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonمشاوره رایگان
× مشاوره در واتساپ