جلوگیری از ریزش موی سر زنان: دارو ، تغذیه و شامپوی مناسب

میانگین عمر هر رشته مو روی سر شما بین دو تا پنج سال است. رشته‌های مو دارای یک چرخه رشد است که شامل فازهای فعال، انتقال و استراحت است. شرایط و سبک زندگی شما می‌تواند باعث قرار گرفتن بیشتر موها در فاز استراحت شده و سبب ریزش آنها شود. این مرحله که به آن تلوژن افلوویوم می‌گویند.

تلوژن افلوویوم ممکن است یکی از علائم استرس باشد، یا ممکن است پس از بارداری رخ دهد، همچنین ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی دارو یا نتیجه‌ای از یک بیماری جدی رخ دهد. اگر با ریزش موی بیش از حد روبرو هستید که منجر به کاهش چشمگیر تعداد موها (طاسی)، کچلی برخی قسمت‌ها یا ریزش توده‌های بزرگی از مو می‌شود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا عامل آن را تشخیص دهد.

علاوه بر تشخیص اینکه آیا ریزش موی شما نتیجه یک بیماری مزمن یا موقت است، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای حفظ سلامت و قدرت موهای خود استفاده کنید. در ادامه، نکاتی درباره نگهداری سالم و قوی موهایتان را برای شما توضیح خواهیم داد.

ریزش مو یک علامت‌های شایع برای بسیاری از بیماری‌ها است. برای اکثر افرادی که ریزش مو دارند، درمان‌هایی وجود دارد که ریزش مو را متوقف می‌کند و حتی به شما در ترمیم بخشی از موها کمک می‌کند. داروهای خانگی، سبک زندگی و تغییرات رژیم غذایی و داروهای بدون نسخه می‌توانند ظاهر موهای ضعیف شما را بهبود بخشند.

کاشت مو نیز یکی از روش هایی است که برای جبران موهای از دست رفته استفاده می شود. در کلینیک زیبایی رازی روش های مختلفی برای پرپشت کردن موهای شما تحت نظر متخصصین باتجربه ارائه می شود.

 

نحوه جلوگیری از ریزش مو در زنان


نحوه جلوگیری از ریزش مو در زنان

ریزش مو در خانم‌ها به طور معمول ناشی از ریزش مو با الگوی ژنتیکی زنانه، آلوپسی آندروژنتیک، اختلالات تیروئید، پیری یا سایر مشکلات هورمونی است. حدود یک سوم خانم‌ها در طول زندگی خود دچار ریزش مو خواهند شد. شما می‌توانید چند نکته در مورد بهداشت موهایتان را رعایت کنید تا کمتر بریزند.

از داشتن مدل موهایی که مو را می‌کشند خودداری کنید

مو انعطاف پذیر است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که کشیدن زیاد موهای شما می‌تواند سبب آسیب دیدن دائمی آنها شود. برخی مدل‌های مو مانند خرگوشی و دم اسبی می‌توانند موهای شما را از پوست سر کشیده و پیوند بین مو و پوست سر را به مرور زمان شل کنند.

از ابزارهای حرارتی برای مدل دادن به مو پرهیز کنید

استفاده از گرما برای مدل دادن به موها باعث می‌شود فولیکول موهای شما دچار کمبود و آسیب شوند. سشوار، اتوی صاف کننده مو و بابلیس مو می‌توانند به مرور زمان به موهای شما آسیب برساند.

موهای خود را با رنگ شیمیایی، رنگ یا سفید نکنید

مواد شیمیایی باعث آسیب ناگهانی و غیرقابل برگشت به فولیکول‌های مو می‌شود. اگر نگران ریزش مو هستید، استفاده از رنگ، هایلایت، پراکسید و پرمول را محدود کنید.

از شامپویی استفاده کنید که ملایم و مناسب موهای شما باشد

هدف از مصرف شامپو تمیز کردن موهای شما از خاک و چربی اضافی است. اما بسیاری از شامپوهای تجاری حاوی مواد مضر و سنگینی هستند. پس از تنها یک بار استفاده، آنها می‌توانند چربی طبیعی و اسیدهای چربی که باعث تقویت و انعطاف پذیری موهای شما می‌شوند را محو کنند. ترکیبات شامپوی خود را بخوانید و شامپویی را تهیه کنید که تا جای ممکن طبیعی باشد. اگر ریزش موی شما بیشتر شد، سعی کنید محصولات شوینده موی خود را عوض کنید.

از برس نرم ساخته شده از الیاف طبیعی استفاده کنید

استفاده از یک برس نرم که با الیاف طبیعی ساخته شده است، باعث افزایش سطح سبوم (چربی) سالم روی موهای شما می‌شود. پروتئین های کراتین در موهای شما مانند زونا بر روی پایه موها جمع می‌شوند، بنابراین برس زدن آنها به آرامی از یک جهت، با شروع از بالا و ادامه تا انتها، به صاف شدن و حالت دادن به کوتیکول موهای شما در سطح مولکولی کمک می‌کند. برس زدن روزانه مو همچنین می‌تواند به شما در جلوگیری از افزایش ریزش مو در حمام کمک کند.

درمان کمبود نور

نور درمانی باعث رشد و ترمیم سلول‌ها می‌شود و نشان داده شده است که باعث افزایش رشد مو در افراد مبتلا به آلوپسی می‌شود. این روش درمانی توسط پزشک شما قابل تجویز است.

درمان دارویی

اگر دچار ریزش مو هستید، پزشک ممکن است برخی از داروهای زیر را برای جلوگیری از ریزش بیشتر موها توصیه کند.

  • روژین (مینوکسیدیل)
  • آلداکتون (اسپیرونولاکتون) یا سایر داروهای ضد آندروژن
  • داروهای ضد بارداری خوراکی
  • مکمل‌های آهن، به ویژه اگر ریزش مو شما با کم خونی یا چرخه‌های شدید قاعدگی مرتبط باشد.

زنانی که به سن یائسگی رسیده‌اند نیز ممکن است بتوانند با مصرف جایگزین‌های هورمونی (HRT) ریزش مو و سایر علائم آن را درمان کنند.

جلوگیری از ریزش مو بعد از بارداری


بسیاری از خانم‌ها پس از بارداری با کمبود آب بدن، خستگی، استرس و افت سطح استروژن مواجه می‌شوند. این باعث افزایش حساسیت فولیکول‌های مو می‌شود که می‌تواند منجر به یک دوره افزایش ریزش مو شود. برخی از این ریزش‌های مو اغلب مربوط به استرس و فرسودگی ناشی از بچه دار شدن است. این وضعیت نیز موقتی است و باید ظرف یک سال پس از زایمان برطرف شود.

در صورت شیردهی، خوردن رژیم غذایی سالم و عدم استفاده از مدل موهای محکم که موها را از پوست سر می‌کشد می‌توانید بعد از بارداری ریزش مو را به حداقل برسانید. متخصصان پوست توصیه می‌کنند از شامپو و نرم کننده‌های سبک استفاده کنید تا ریزش مو کمتر به نظر برسد و ریزش موهای شما کند شود.

جلوگیری از ریزش مو در حین شیمی درمانی


شیمی درمانی با حمله به سلول‌های سرطانی عمل می‌کند. به عنوان یک عارضه جانبی، شیمی درمانی سلول‌هایی که باعث رشد موهای شما می‌شوند را نیز از بین می‌برد. موها معمولاً طی دو تا چهار هفته پس از آغاز شیمی درمانی شروع به ریزش می‌کنند.

برخی از افراد با اصلاح موهای خود قبل از شروع درمان، خود را برای این اثر جانبی آماده می‌کنند. اما همه کسانی که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند موهای خود را از دست نخواهند داد. بعضی مواقع موها کم پشت می‌شود و پسروی می‌کند.

همچنین می‌توانید در مورد کلاه‌های خنک کننده پوست سر از پزشک خود سؤال کنید. این کلاه‌ها در طول پروسه درمان جریان خون را به پوست سر شما کند می‌کند. اگرچه کاملاً مؤثر نیست اما کلاه‌های خنک کننده پوست سر می‌توانند به شما در حفظ موهای بیشتری کمک کنند.

داروهای خانگی برای ریزش مو


اگر نگران ریزش مو هستید ، ممکن است بخواهید یک روش خانگی را امتحان کنید تا ببینید آیا می‌توانید جلوی ریزش مو را بگیرید یا خیر. تشخیص و یافتن علت اصلی ریزش مو بسیار مهم است، تا بتوانید به درستی آن را درمان کنید.

مکمل‌ها

کمبودهای تغذیه‌ای می‌توانند باعث ریزش مو شوند. آهن، روی، نیاسین، سلنیوم، ویتامین D و مکمل‌های ویتامین B-12 می‌توانند به بدن شما کمک کنند موهایی قوی و سالم داشته باشید. به یاد داشته باشید که مکمل‌ها را از منابع معتبر خریداری کنید، زیرا برخی از آنها توسط (FDA) تایید نشده است.

اسانس‌های گیاهی

اسانس‌های گیاهی عصاره آبی ترکیبات قدرتمند گیاهی هستند. اسانس‌های گیاهی را می‌توان با روغن‌های حامل مانند روغن جوجوبا و بادام مخلوط کرد تا یک ماده درمانی برای تحریک رشد مو باشد. برخی از اسانس‌های گیاهی ممکن است موهای شما را قوی‌تر کنند. تحقیقات در مورد این اسانسها عمدتا علمی نیست، اما در مورد نحوه عملکرد آنها تحقیقاتی در حال انجام است. اسانس‌های گیاهی برای رشد مو شامل موارد زیر است:

  • نعناع فلفلی
  • هیبیسکوس چینی
  • جینسنگ
  • جاتامانسی

ماساژ پوست سر

نشان داده شده است که ماساژ پوست سر باعث تقویت رشد مو می‌شود. با افزایش گردش خون در ناحیه رشد، موهای شما ممکن است سریعتر رشد کنند. بهتر است هر بار که موهای خود را می‌شویید، به آرامی پوست سر خود را ماساژ دهید.

رژیم غذایی

رژیم غذایی شما می‌تواند بر ریزش مو تأثیر بگذارد. خوردن یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها می‌تواند به مبارزه با علائم استرس اکسیداتیو کمک کند (عوامل محیطی که به فولیکول‌های مو آسیب می‌رسانند). توت فرنگی، زغال اخته، لوبیا و حبوبات، اسفناج و کلم همه منابع آنتی اکسیدان هستند.

قند، چربیهای فرآوری شده، مواد نگهدارنده همگی می‌توانند در استرس اکسیداتیو نقش داشته باشند. اگر به دنبال جلوگیری از ریزش موهای خود هستید، اجتناب از مصرف این مواد را در خاطر داشته باشید.

ترک سیگار

استعمال دخانیات می‌تواند سلول‌های موی شما را دچار پیری زودرس کند و باعث می‌شود فولیکول‌های مو شکننده و آسیب پذیر شوند. با پزشک خود صحبت کنید تا یک طرح ترک سیگار ایده آل برای شما تهیه کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید


اگر نگران هستید که ریزش موی شما فراتر از ریزش طبیعی یا موقت تلوژن افلوویوم است، باید با پزشک خود صحبت کنید. موهایی که به صورت توده‌ای می‌ریزند و لکه‌های طاسی ایجاد می‌کنند، می‌توانند علائم یک مشکل اساسی باشند. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با پزشک خود صحبت کنید و علائم خود را توصیف کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonمشاوره رایگان
× مشاوره در واتساپ