آبدومینوپلاستی: مزایای لاغرشدن با جراحی زیبایی شکم (تامی تاک)

جراحی آبدومینوپلاستی یا “تامی تاک”، یک روش جراحی زیبایی است که به منظور برداشتن پوست و چربی اضافی از ناحیه میانی و پایین شکم و سفت کردن عضلات دیوار شکم انجام می‌شود. این جراحی به طرز چشمگیری ظاهر یک شکم بزرگ و برآمده، همراه با پوستی چین و چروک‌دار را بهبود می‌بخشد. آبدومینوپلاستی یک عمل جراحی امن و موثر است که به طور قابل توجهی اعتماد به نفس فرد را افزایش می‌دهد. این جراحی همچنین به عنوان یک روش زیبایی شناخته می‌شود و در عین حال یک روش کاربردی است. در این روش، جراح با برنامه‌ریزی مناسب، سعی می‌کند از ایجاد زخم‌های نامطلوب جلوگیری کند و بهترین شکل‌دهی ممکن را برای بدن فرد فراهم کند. در صورت لزوم، با سفت کردن عضلات دیواره جدار شکم، مشکلات مربوطه را نیز برطرف می‌کند.

چه کسانی کاندیداهای مناسبی برای عمل ابدومینوپلاستی هستند


چه کسانی کاندیداهای مناسبی برای عمل ابدومینوپلاستی هستند

بهترین کاندیداهای جراحی ابدومینوپلاستی (تامی تاک) آقایان یا خانم‌هایی هستند که از نظر جسمانی و قوای بدنی وضعیت نسبتاً خوبی دارند ، اما از وجود چربی شکمی زیاد یا شل بودن پوست شکمشان که با رژیم یا ورزش برطرف نمی‌شوند، ناراحتند. این عمل جراحی به ویژه برای خانم‌هایی مفید است که به خاطر حاملگی‌های متعدد ، پوست و عضلات شکمشان بیش از حدی کشیده شده‌ا‌ند که بتوانند خود به خود به حالت عادی بازگردند. این جراحی برای افراد مسنتری که اغلب به خاطر چاقی جزئی که دارند پوست شکمشان خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده نیز مفید است. البته جراحی‌هایی مثل ابدومینوپلاستی (تامی تاک) که برای فرم دهی ( پیکرتراشی یا  کانتورینگ) بدن انجام می‌شوند جایگزین کاهش وزن از طریق رژیم و ورزش نیستند. پس از کاهش وزن ناشی از جراحی‌های چاقی ( جراحی‌هایی مثل بای پس معده یا بای پس روده یا بالن معده) ، پوست و چربی اضافی قسمت میانی و پایین شکم را با عمل ابدومینوپلاستی می‌توان برداشت.

کسانی که نباید ابدومینوپلاستی انجام دهند


به دلیل بالاتر بودن خطر عفونت در افرادی که سیگار می‌کشند، این افراد نباید جراحی ابدومینوپلاستی انجام دهند. این بیماران باید مصرف سیگار را از شش هفته قبل از عمل و حداقل تا چهار هفته بعد از آن یا تا هر زمانی که به طور کامل بهبود پیدا کنند ، قطع کنند. كسانی كه نمی‌توانند تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرند نیز نباید ابدومینوپلاستی انجام دهند.

مشاوره


مشاوره

مثل هر جراحی دیگری قبل از این جراحی نیز انجام یک مشاوره جامع ضروری است. در این مشاوره موارد زیر بررسی خواهد شد:

  • نتیجه مورد نظر بیمار از نظر زیبایی
  • بررسی وضعیت سلامتی و بیماری‌های فرد، عوامل خطر ، داروهایی که بیمار مصرف می‌کند و حساسیت نسبت به دارو و یا پانسمان
  • داروهایی که بیماران مصرف می‌کنند: بیماران باید از مصرف آسپرین و دیگر داروهای رقیق کننده خون و همچنین داروهای ضد التهابی خودداری کنند ، زیرا این داروها خونریزی را افزایش می‌دهند) ، مصرف ویتامین‌‌ها، مکمل‌های گیاهی (که مصرفشان باید به دلیل اثرات احتمالی اغلب مطالعه نشده یا ناشناخته این داروها بر خونریزی بعد از عمل ، از دو هفته قبل از عمل متوقف شود) ، از چند هفته قبل از عمل و لااقل تا چند هفته بعد از عمل بیماران باید مصرف دخانیات و مواد مخدر را متوقف کنند.
  • جراحی‌های قبلی
  • این که آیا بیمار قصد بارداری دارد یا خیر – اگرچه بارداری کاملا نتایج عمل ابدومینوپلاستی را از بین نمی‌برد، اما بیماران بهتر است برای انجام این جراحی تا بعد از بارداری صبر کنند ، زیرا نتایج با ثبات‌تر خواهند بود. از سوی دیگر بیمارانی که قبل از بارداری ابدومینوپلاستی انجام داده باشند، در دوران بارداری خود نیاز به نظارت دقیقتری دارند.

جراح همچنین باید:

  • جای زخم‌ها و این که بیمار فتق دارد یا خیر را بررسی کند.
  • دور کمر و بیشترین مقدار دور شکم را اندازه‌گیری کرده، و میزان چربی پهلو‌ها را نیز به دقت تخمین بزند چرا که اغلب لازم است برای کسب بهترین نتایج همزمان پهلوها هم لیپوساکشن (لینک به مقاله لیپوساکشن) شوند.
  • از بیمار عکس‌های بالینی استاندارد بگیرد.
  • در مورد هرگونه خطر یا عوارض احتمالی با بیمار صحبت کند.
  • درباره این که کدام یک از انواع ابدومینوپلاستی، یعنی مینی ابدومینوپلاستی ، ابدومینوپلاستی کامل ، ابدومینوپلاستی گسترده (اکستندد) ، ابدومینوپلاستی دور تا دور شکم یا ابدومینوپلاستی فلور دِ لیس (Fleur-De-Lis) برای بیمار مناسبتر است با او صحبت کند.
  • در مورد امکان ( یا عدم امکان) بارداری موفق بعد از جراحی ابدومینوپلاستی با بیمار صحبت کند.
  • در مورد مدتی که بیمار باید در بیمارستان بماند با او صحبت کند. بسته به نوع ابدومینوپلاستی و شرایط خاص هر بیمار، ممکن است پس از جراحی ابدومینوپلاستی بیمار را چند ساعتی در بیمارستان نگه دارند و بعد در همان روز او را ترخیص کنند، اما به طور معمول بیماران یک تا دو شب در بیمارستان بستری می‌شوند. بیماران باید برای ترك بیمارستان با کسی هماهنگ کنند که هنگام ترخیص از بیمارستان آن‌ها را به خانه برساند.

انواع ابدومینوپلاستی


مینی ابدومینوپلاستی

مینی ابدومینوپلاستی برای بیمارانی مناسب ​​است که در قسمت تحتانی شکمشان مقدار کم تا متوسطی پوست اضافی داشته و جدایش شکمی خفیفی در ناحیه زیرنافی داشته باشند. این نوع ابدومینوپلاستی نیاز به بازسازی ناف نداشته و اسکار کمتری دارد.

ابدومینوپلاستی کامل یا استاندارد

ابدومینوپلاستی کامل (که به آن ابدومینوپلاستی “سنتی” یا “استاندارد” نیز گفته می‌شود) برای بیمارانی که پوست اضافی خیلی زیادی داشته و جداشدگی ماهیچه راست شکمی در آن‌ها شدید است، مناسب می‌باشد. در این روش پوست اضافی شکم و چربی اضافی را درست تا بالای ناحیه ناف برمی‌دارند.

ابدومینوپلاستی فلور دِ لیس (Fleur-de-lis)

ابدومینوپلاستی فلور دِ لیس (Fleur-de-lis) برای افرادی که پوست اضافی آن‌ها حالت عمودی دارد و مخصوصاً برای کسانی که کاهش وزن خیلی زیادی داشته‌اند مناسب است. این جراحی علاوه بر یک اسکار در پایین شکم ، یک اسکار عمودی هم روی خط میانی عمودی شکم از خود به جا می‌گذارد.

ابدومینوپلاستی گسترده (اکستندد)

این نوع ابدومینوپلاستی برای کسانی مناسب است که علاوه بر شکم در پهلوها ( یعنی دو طرف ناحیه پایین کمر) هم پوست اضافه داشته باشند.

ابدومینوپلاستی دور تا دور شکم ( محیطی) یا “عمل لیفت بدن”

ابدومینوپلاستی دور تا دور شکم (که با عنوان عمل “لیفت بدن” نیز شناخته می‌شود) یک جراحی 360 درجه است که در آن علاوه بر یک ابدومینوپلاستی گسترده (اکستندد) پوست‌های شل و بافت چربی اطراف کمر و باسن نیز برداشته می‌شود.

نحوه انجام ابدومینوپللاستی


نحوه انجام ابدومینوپللاستی

معمولا برای حذف چربی‌ها و فرم‌ دهی ناحیه شکم، جراحی ابدومینوپلاستی همراه با لیپوساکشن انجام می‌شود.

برای آن که مقدار اسکار قابل مشاهده از جراحی ابدومینوپلاستی به حدقل مقدار ممکن برسد، برش در ناحیه خط لباس زیر انجام شده و سعی می‌کنند تا جایی که امکان بستن زخم بعد از برداشتن بافت اضافه وجود داشته باشد این برش را در قسمت پایینتری از ناحیه شرمگاهی انجام دهند. خوب است که بیمار لباس زیر کوچکی با خود به بیمارستان ببرد ، تا جراح بتواند بر اساس آن خط برش جراحی را به صورت حدودی مشخص کند.

در ابدومینوپلاستی کامل به یک برش منحنی حداقل در فاصله بین دو طرف لگن و یک برش در اطراف ناف نیاز است. طول برش اصلی با توجه به میزان پوست اضافی بیمار مشخص می‌شود. پس از بلند کردن پوست شکم ، در صورت لزوم عضلات ضعیف و جدا شده شکمی نیز ترمیم می‌شوند. این کار باعث می‌شود درد بعد از عمل بیشتر شود ، اما خطر برآمدگی شکم در ناحیه مرکزی و بالای ناف را کاهش داده و قدرت عضلات هسته (مرکزی) را بهبود می‌بخشد.

پوست بخش بالایی شکم مثل یک پرده کرکره پایین کشیده می‌شود، سپس پوست اضافی را بریده و پوست باقیمانده را طوری که بیش از حد کشیده نشود بخیه می‌زنند، اگرچه ممکن است لازم باشد مفاصل ران راکمی خم کنند تا بتوانند زخم را ببندند. برش‌ها با سه لایه بخیه بسته می‌شوند. سوراخ جدیدی برای ناف تعبیه کرده و ناف را روی آن قرار داده و با بخیه در جای خود ثابت می‌شود.

حالت ایده آل برای سوراخ ناف جدید آن است که کمی پایینتر از جای قبلی ناف تعبیه شود تا اسکار قابل مشاهده رابه حداقل مقدار ممکن برسانند. بعد از عمل گذاشتن یا نگذاشتن درن به انتخاب جراح و شرایط بیمار بستگی دارد. ممكن است جراح برای بیمار اصلا درن نگذارد و یا بعد از یک ابدومینوپلاستی کامل یك یا دو درن برای بیمار قرار دهد. برای بستن زخم از چسب پوست و نوارچسب جراحی استفاده می‌شود.

دوران نقاهت


بعد از عمل ، ممکن است یکی دو هفته طول بکشد تا درد فروکش کند و ممکن است بیمار تا چند هفته احساس سفتی (تنگی) داشته باشد. طی دوره بهبودی، تا زمانی که بافت اسکار داخلی نرم شود، ممکن است بیمار تا چندین ماه هر از گاهی دچار درد شود. این دردها معمولا با ماساژ ملایم ناحیه دردناک کاهش پیدا می‌کنند.

بعد از جراحی به بیماران گن مخصوصی پوشانده و یا برایشان شکم بند می‌بندند که این کار به رفع سریعتر کبودی و تورم کمک می‌کند. بیماران باید به مدت 4-6 هفته شبانه روز این گن را پوشیده باشند. برای جلوگیری از خط و چروک افتادن شکم حین بهبود، حتما باید هرگونه چین و چروک گن صاف شود. بیماران می‌توانند از یک روز بعد از عمل دوش گرفتن را شروع کنند و قبل از آن که مجددا گن مخصوص را بپوشند باید صبر کنند تا زخم‌ها و پانسمان کاملا خشک شوند.

بیمار نباید تا 4 هفته ، و یا تا زمانی که در شرایط اضطراری کاملاً بتواند خودرو خود را کنترل کند، رانندگی کند. همچنین بیمار باید حداقل تا 6 هفته و در صورت گرفتگی و انقباض عضلات تا 12 هفته ، از انجام تمرینات شدید خودداری کند.

ممکن است 6 تا 12 هفته طول بکشد تا تورم بعد از عمل کاملا برطرف شود. روند صعودی بهبود نتایج ، با برطرف شدن یا کم شدن اسکارهای داخلی و خارجی، برای 12 تا 18 ماه بعد از عمل همچنان ادامه می‌یابد.

سوالات متداول


به طور معمول جراحی ابدومینوپلاستی (تامی تاک) چقدر طول می‌کشد؟

انجام جراحی ابدومینوپلاستی (تامی تاک) معمولا بین 2 تا 5 ساعت طول می‌کشد.

از چه نوع بیهوشی برای ابدومینوپلاستی استفاده می‌شود؟

معمولا ، برای جراحی ابدومینوپلاستی (تامی تاک) از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود.

آیا عمل ابدومینوپلاستی (تامی تاک) به صورت سرپایی انجام می‌شود؟

گاهی اوقات بعد از جراحی ابدومینوپلاستی (تامی تاک)، بسته به شرایط خاص هر بیمار و طول و میزان پیچیدگی عمل ، لازم است بیمار یک شب در بیمارستان بستری شود. اما عمل‌های مینی ابدومینوپلاستی ، کانتورینگ قسمت تحتانی شکم ( زیر ناف)، ممکن است به صورت سرپایی انجام شوند.

هزینه عمل ابدومینوپلاستی (تامی تاک) چقدر است؟

هزینه‌ عملهای ابدومینوپلاستی به نسبت زمان و پیچیدگی عمل مورد نیاز برای هر فرد و همچنین تعداد شب‌هایی که لازم است فرد در بیمارستان بستری شود متفاوتند. ارزانترین عمل، عمل مینی ابدومینوپلاستی ، یعنی جراحی فرم دهی قسمت زیر ناف شکم، است.

 

دوران نقاهت پس از جراحی ابدومینوپلاستی چه مدت طول می‌کشد؟

افراد معمولاً می‌توانند طی 2 تا 3 هفته به کار خود باز گردند. بیمارانی که شغلشان مستلزم فعالیت بدنی زیادی است ممکن است به مدت بیشتری مرخصی نیاز داشته باشند.

بلافاصله بعد از عمل بیماران چه حسی دارند و ظاهرشان چطور به نظر می‌رسد ؟

بیماران موقتا دچار درد و تورم و احتمالاً كبودی خواهند شد و تا چند هفته بعد از جراحی ابدومینوپلاستی (تامی تاک) باید گن یا شکم بند مخصوص بپوشند. تقریباً یک هفته پس از عمل در مطب جراح، درن‌های نرم زیر پوستی از شکم بیمار خارج می‌شوند. احساس خستگی ممکن است تا چند هفته ادامه پیدا کند. ممکن است تا چندین ماه پوست شکم حالت بی‌حس داشته باشد.

آیا ابدومینوپلاستی (تامی تاک) عمل دردناکی است؟

بیماران تا چند روز بعد از جراحی ابدومینوپلاستی (تامی تاک) درد و ناراحتی دارند که با مصرف داروهای ضد درد قابل کنترل است. پزشکان همچنین برای تسکین درد بعد از عمل از دستگاه پمپ درد استفاده می‌کنند. پمپ درد توپ کوچکی با تکنولوژی بالا است که داخل آن داروی بی حسی موضعی (داروی مسکن) ریخته شده و دارو را از طریق یک لوله مخصوص کوچک به طور مستقیم به ناحیه جراحی می‌فرستد. از این طریق پس از عمل، دارو طی مدت چند روز، به طور مداوم و به آرامی به محل درد فرستاده می‌شود.

برخی از خطرات یا عوارض احتمالی ابدومینوپلاستی (تامی تاک)

خطرات احتمالی ابدومینوپلاستی (تامی تاک) شامل لخته شدن خون ، عفونت ، خونریزی یا تجمع مایع در زیر فلاپ پوست است. خطرات دیگر شامل بهبودی کند است که باعث بروز یک اسکار بزرگ و یا ریزش پوست می‌شود. احتمال بهبودی کند و بروز اسکارهای بزرگتر در افراد سیگاری شایع است. ممکن است لازم باشد یک جراحی دیگر برای اصلاح عوارض یا بهبود فرم شکم یا ظاهر اسکارها انجام شود.

آیا جراحی ابدومینوپلاستی اسکاری از خود به جای می‌گذارد؟

بله ، هر جراحی به نحوی از خود اسکار باقی می‌گذارد. منتها جراحان تمام تلاش خود را می‌کنند تا این اسکارها حتی المقدور کوچک باشند و کمتر به چشم بیایند. بهبودی کند و بروز اسکارهای بزرگتر در افراد سیگاری شایع است. بعد از عمل ممکن است 6 تا 12 ماه طول بکشد تا ظاهر اسکارها بهبود یابد. بعد از عمل، برای بهبود ظاهر نهایی اسکارها ، از تکنیک‌های غیرجراحی مختلفی برای کاهش اسکار استفاده می‌شود. در مورد ابدومینوپلاستی (تامی تاک) ، اسکار معمولا در اطراف ناحیه ناف و همچنین در پایینترین قسمت شکم قرار دارد. اسکار پایین شکم را غالباً می‌توان با لباس زیر یا یک لباس شنای مناسب و امثال آن‌ها پنهان کرد.

از کجا بفهمیم به ابدومینوپلاستی نیاز داریم یا لیپوساکشن به تنهایی کافی است؟

اگر بارداری داشته‌اید و پوست شکمتان کشیده شده و یا وزن زیادی از دست داده‌اید ، احتمالاً برای برداشتن پوست اضافی و سفت کردن عضلات شکمتان ، به ابدومینوپلاستی احتیاج داشته باشید. در عین حال ، چربی پهلوها را می‌توان با لیپوساکشن کشید تا ظاهر کلی شکم بهبود پیدا کند. اگر یک لایه پوست و چربی شکمی دارید (پانوس) ، گاهی اوقات فقط لیپوساکشن و برداشتن پانوس ظاهر شما را خیلی بهتر می‌کند، بدون این که یک ابدومینوپلاستی کامل انجام داده باشید.

آیا ابومینوپلاستی ترک‌های پوستی (استرچ مارک) را هم برطرف می‌کند؟

ترک‌های پوستی (استرچ مارک) که بین ناف و ناحیه شرمگاهی قرار داردند با ابدومینوپلاستی برطرف می‌شوند. ترک‌هایی که بالای ناف هستند به سمت پایین کشیده می‌شوند اما برطرف نمی‌شوند و همچنان باقی خواهند ماند.

آیا جراحی تامی تاک به کاهش وزن کمک می‌کند؟

عمل تامی تاک یک جراحی کاهش وزن نیست و نباید برای افرادی که اضافه وزن زیادی دارند انجام شود. در واقع این عمل یک روش فرم دهی ( پیکر تراشی ) است که طی آن چربی موضعی را از شکم خارج می‌کنند. این بدان معنی است که اندام شما باریک‌تر خواهد شد و احتمالاً لباس‌‌ها به تنتان زیباتر به نظر می‌رسند اما این جراحی منجر به کاهش وزن قابل توجهی نخواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonمشاوره رایگان
× مشاوره در واتساپ