انواع بوتاکس صورت برای رفع خط اخم، چروک پیشانی و دور چشم

بوتاکس” اصطلاح محاوره ای برای تزریق سم بوتولینوم نوع (BoNT-A) است و از زمانی که از طرف FDA برای بهبود موقت خطوط متوسط و شدید گلوبلار (یعنی خطوط اخم موجود بین ابروها) تأیید شده است، مورد توجه افراد و پزشکان زیبایی قرار گرفته است. به صورت کلی چهار  نوروتوکسین مورد استفاده در بازار وجود دارد – Botox® ، Dysport® ، Jeuveau® و Xeomin® – که هر یک از آن‌ها ماده مشابه فعال (BoNT-A) را شامل می شوند و FDA آن‌ها را برای درمان نگرانی های زیبایی شناختی یکسانی تأیید کرده است.

تزریق سم بوتولینوم نوع A چگونه عمل می‌کند؟


قبل از بررسی تفاوت های بین Botox® ، Dysport® ، Jeuveau® و Xeomin® ، می‌خواهیم به شما توضیح دهیم که این محصولات در چه وضعیتی قرار دارند و چگونه کار می‌کنند.

برای شروع، سم بوتولینوم نوع A ماده اصلی فعال در هر یک از این محصولات است. در حالی که BoNT به عنوان یکی از قویترین و کشنده ترین سموم کشف شده تا به امروز در نظر گرفته شده است، دوزهای کمی از این سم دارای توانایی فلج کردن موقت ماهیچه‌ها برای ایجاد اثر زیبایی می‌باشد.

در زمینه زیبایی‌شناسی، سم بوتولینوم برای کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک‌های ناشی از عواملی مانند افزایش سن در صورت استفاده می‌شود (مانند: خطوط اخم، خطوط اطراف چشم، خط لبخند و موارد مشابه)، که با تزریق این سم به عضلات زیر ناحیه آسیب دیده در صورت و بدن، می‌توان از انقباض عضلاتی که مسئول ایجاد خطوط هستند، جلوگیری کرد. این انقباض موقت ماهیچه‌ها از ایجاد خطوط و چین و چروک در صورت جلوگیری می‌کند. نتیجه؟ پوست شما به مدت سه تا چهار ماه (یا تا زمانی که اثر آن از بین برود) به صورت صاف و زیبا دیده می‌شود.

مقایسه انواع بوتاکس


اکنون که می‌دانید Botox® ، Dysport® ، Jeuveau® و Xeomin® چه مشترکاتی دارند ، زمان آن رسیده است تا بفهمید که چه چیزی آن‌ها را منحصر به فرد می‌کند – مهم نیست که تفاوت‌های ظریف چگونه باشد.”برای یک بیمار متوسط ، هیچ تفاوتی بین هر یک از محصولات وجود ندارد. “همه محصولات زمان مشابهی را پشت سر می‌گذارند ، و همه آن‌ها نتایج مشابهی را ارائه می‌دهند.”اول و مهم‌تر از همه ، این محصولات چهارگانه توسط تولید کنندگان مختلف ساخته می‌شود که منجر به هزینه های مختلف ، قدرت و فرمولاسیون متفاوت آن‌ها می‌شود. در حالی که ماده فعال موجود در هر محصول ، سم بوتولینوم نوع A است ، برخی از آن‌ها دارای ترکیبات پروتئینی نیز هستند که ممکن است بر انتشار و کارآیی تزریق تأثیر بگذارد. چنین ظرافت‌هایی به همین دلیل است که پیدا کردن ارائه دهنده ای که به خوبی از بازار اطلاع داشته باشد، مهم است.

مقدار مصرف برای هر یک از محصولات کمی متفاوت است و نتایج حاصل از ارائه آن‌ها کاملاً متفاوت است. “مهمترین عامل پیدا کردن یک پزشک که یک تزریق کننده بسیار با تجربه است و اطمینان دارد که از کالای مورد نظر برای تزریق استفاده می‌کند.”در اینجا همه چیزهایی که شما باید درباره این محصولات چهار گانه BoNT مورد تأیید FDA در بازار بدانید وجود دارد.

BOTOX 

بوتاکس اولین بار توسط FDA به عنوان یک درمان زیبایی شناختی موقتی به منظور بهبود ظاهر خطوط اخم بین ابرو تأیید شد. از آن زمان به بعد مشخص شده است که خطوط پیشانی و خطوط پا کلاغی اطراف چشم را نیز درمان می‌کند (علاوه بر تمام موارد کاربردی دیگری که دارد).

Botox®, یا آنابوتولینومتوکسین (onabotulinumtoxinA) در حال حاضر حدود 80 درصد از بازار تزریق BoNT-A را در اختیار دارد. با وزن مولکولی 900 کیلو دالتون ، آلرگان سم بوتولینوم نوع A را با پروتئین های محافظتی تشکیل می دهد که یک زیر مجموعه از بیماران ممکن است با گذشت زمان آنتی بادی را تولید کند و باعث کاهش اثربخشی درمان شود. ترکیبات غیرفعال در بوتاکس شامل آلبومین انسانی (یعنی پروتئین های پلاسما) و کلرید سدیم است. همچنین یک نسخه درمانی از محصول وجود دارد که می‌تواند برای درمان شرایط پزشکی مانند میگرن ، تعریق بیش از حد و اسپاسم چشم (برای ذکر چند مورد) مورد استفاده قرار گیرد ، اما از آنجا که این محصول بیشتر برای مسائل زیبایی شناسی مربوط می‌شود ، میانگین هزینه آن به تعداد مراجعه به پزشک و تعداد تزریق آن بستگی دارد. واحدهای تزریق شده بسته به منطقه تحت درمان و وضعیت فرد، متفاوت است.

نتایج

بوتاکس اثر گذاری فوق العاده ای دارد اما نتایج آن دائمی نیست. حدود 3 تا 5 روز بعد از درمان طول می کشد تا نتایج به صورت کامل دیده شود (اگرچه برای دیدن اثر نهایی ممکن است تا دو هفته طول بکشد) و در بیشتر بیماران حدود سه تا چهار ماه دوام دارد. میزان ماندگاری این محصول به همه چیز بستگی دارد از جمله  به نحوه سوخت و ساز بدن و منطقه تحت درمان.

DYSPORT 

Dysport® برای اولین بار برای درمان خطوط اخم تأیید شده است ، و مانند Botox® از داروهای درمانی است که برای آرام کردن اسپاسم عضلات استفاده می‌شود.

این ماده محصولی از Medicis Pharma ، Dysport® (a.k.a. abobotulinumtoxinA) می‌باشد و به دلیل وزن مولکولی کمی که دارد، مقداری قوی تر از Botox® است. در حالی که هر دو دارای 150 کیلو دالتون مشابه BoNT-A در هسته خود هستند ، وزن پروتئین های محافظ موجود در Dysport  مانند نمونه های Botox uniform یکنواخت نیست. در نتیجه ، Dysport® دارای پراکندگی بالاتری است ، که این امر آن را برای درمان مناطق بزرگتر (مثل: پیشانی) ایده آل می‌کند – هرچند ممکن است برای دستیابی به نتایج محصول زمان بیشتری لازم باشد. با این وجود ، هزینه به طور کلی قابل مقایسه با Botox® است. مانند Botox® ، آن را با آلبومین انسانی ترکیب می‌کنند، و همچنین Dysport  حاوی پروتئین شیری لاکتوز و گاو است – و همین باعث می‌شود تا برای بیماران مبتلا به حساسیت شیری مناسب نباشد.

نتایج

در حالی که اثرات Dysport ممکن است زودتر (در عرض 24 ساعت) نسبت به Botox® نشان داده شود ، برخی از مطالعات نشان داده اند که ممکن است ماندگاری آن‌ها به میزان بوتاکس نباشد. طول عمر کوتاه تر می‌تواند این گزینه را برای بیمارانی که مطمئن نیستند که آیا نتایج تزریق BoNT-A را دوست دارند یا نه، به انتخاب مناسبی تبدیل کند.

JEUVEAU 

محصول جدید موجود در این دسته، منحصراً برای استفاده زیبایی ساخته شده است.

سازنده این محصول امیدوار است که این محصول جدید بتواند رقیبی شایسته برای بوتاکس باشد ، زیرا هر دو وزن مولکولی 900 کیلو دالتونی دارند ، با آلبومین انسانی و کلرید سدیم تهیه شده و نتایج مشابهی را ارائه می‌دهند. اما با توجه به این که قیمت این محصول 20 تا 30 درصد کمتر از Botox® می‌باشد و رقابت های بازاریابی که عمدتا همه بازار های جهانی را هدف قرار داده اند ، به نظر می رسد Jeuveau® به دنبال کشف بازار های مصرفی منحصر به خود است.

نتایج 

داده های بالینی به دلیل جدید بودن محصول محدود است ، اما آزمایشات نشان داده است که Jeuveau® مشخصات ایمنی و کارایی مشابهی با Botox® دارد. معمولاً بیماران در سه تا پنج روز شاهد نتایج هستند و این نتایج سه تا شش ماه به طول می‌انجامند.

XEOMIN 

اثر بخشی Xeomin® توسط FDA برای درمان خطوط اخم تأیید شده است (و همچنین برای اصلاح اسپاسم عضلات و اخیراً از طرف پزشكان برای افتادگی بیش از حد  نیز تأیید شده است).

Xeomin® (a.k.a. incobotulinumtoxinA) از این نظر منحصر به فرد است که BoNT-A را با پروتئین های پیچیده مخلوط نمی‌کند (گرچه مواد غیرفعال شامل آلبومین و ساکارز انسانی در آن موجود است). در نتیجه ، نوروتوکسین نیازی به یخچال ندارد و تزریق آن کمی راحت تر است زیرا در دمای اتاق قابل نگهداری می‌باشد. هزینه های Xeomin® به طور کلی تقریباً به همان میزانی است که در Botox® و Dysport® وجود دارد – اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب ممکن است واحدهای کمتری لازم باشد. بیمارانی که علائم مقاومت در برابر Botox® و Dysport® را نشان می‌دهند ممکن است با توجه به وضعیت خالص BoNT-A در Xeomin® با این روش موفقیت چشمگیرتری پیدا کنند.

نتایج 

نتایج حاصل از تزریق Xeomin® پنج تا هفت روز طول می کشد تا قابل رویت باشد و ماندگاری آن مشابه  Botox® ، Dysport® و Jeuveau® می‌باشد.

نحوه تزریق انواع بوتاکس


به عنوان یک روش درمانی برای چین و چروک صورت ، این عمل مستلزم تزریق کمی از BOTOX به عضله موجود در زیر چین و چروک است که باید تحت درمان قرار گیرد. نواحی معمول درمانی شامل پیشانی ، ناحیه بین ابروها (گلابلا) و چین و چروک های کنار چشم است. خود تزریق مختصر و معمولاً بدون درد است. پس از تزریق ، خطوط ریز و چین و چروک به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و پوست جوانتر و صاف تر دیده می‌شود.

کدام نوع بوتاکس بهتر است؟


همانطور که می‌بینید ، هر یک از چهار نوروتوکسین دارای پروفایل ایمنی و کارایی مشابه هستند ، اما تفاوت های ظریفی وجود دارد که ممکن است یکی از آن‌ها را به گزینه بهتری برای نیازهای خاص شما تبدیل نماید. البته برای انتخاب مناسب ترین گزینه، هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین مشاوره با یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک شود.

چگونه بهترین نتیجه را از بوتاکس بگیریم؟


بیایید به چهار راه برتر برای کسب بهترین نتیجه از درمان بوتاکس نگاهی بیندازیم.

یک دکتر معتبر و خوب پیدا کنید 

پیدا کردن یک متخصص خوب و با تجربه مهمترین قدمی است که می‌توانید در هنگام دریافت تزریق بوتاکس بردارید. یک تزریق کننده غیر معتبر و بدون دانش کافی نمی‌تواند به صورت ایمن بوتاکس را به نواحی مد نظر شما تزریق نماید. این بدان معناست که خطر تزریق بیش از حد یا تزریق در ناحیه اشتباه در جایی که ممکن است رگ های خونی یا اعصاب وجود داشته باشد ، وجود دارد. با احتیاط انتخاب خود را انجام دهید و یک پزشک معتبر پیدا کنید. از پرسیدن و دیدن مدارک و نتایج قبلی پزشک خود  ترس نداشته باشید. هرکسی که آن‌ها را داشته باشد نمی‌ترسد آن‌ها را نشان دهد. همچنین ، مراقب هزینه ها باشید. اگر قیمت خیلی خوب باشد که درست باشد ، احتمالاً این گونه است. خط آخر؟ هنگام انتخاب پزشک یا کلینیک سعی نکنید به هر قیمتی، ارزان ترین ها را انتخاب کنید.

قبل از رفتن بدانید 

این ایده خوبی است که قبل از صحبت با پزشک ، نکات مربوط به مشکل و تغییراتی را که می‌خواهید مشاهده کنید ، بدانید. با این دانش قبلی ، شما قادر خواهید بود دقیقاً آنچه را می‌خواهید و آنچه انتظار دارید توضیح دهید. ارتباط خوب مانند این ، شانس شما را برای دیدن نتایج مورد نظر خود افزایش می دهد.

برای دیدن نتایج نهایی عجله نداشته باشید

اینکه بتوانید ظاهری زیباتر داشته باشید و صورت  خود را جوان تر از آن چیزی که هست نشان دهید، بسیار هیجان انگیز و خوب است. با وجود این هیجان ، حتماً سعی کنید مراحل را به آهستگی طی کنید. تمام مراحل درمانی خود را در یک روز انجام ندهید. حتی اگر انجام این کار بی خطر باشد ، عاقلانه است که ابتدا روی یک منطقه تمرکز کرده و منتظر نتیجه آن باشید. این کار به شما فرصت می دهد تا درمان اولیه را مرور کنید و در صورت لزوم تزریق بیشتر تصمیم بگیرید.

به عنوان مثال ، قبل از درمان ، ممکن است شما و پزشکتان در مورد بهترین نواحی که نیاز به تزریق دارند تصمیم گرفته باشید: گوشه های دهان و ابرو. بعد از دریافت تزریق دهان ، متوجه می شوید ظاهر جوانی شما بازگشته و نیازی به تزریق ابرو نیست. اگر وقت خود را صرف نکرده اید ، تزریقات غیرضروری را انجام ندهید و در وقت و هزینه خود صرفه جویی نمایید. فقط 3 تا 7 روز طول می کشد تا نتایج نشان داده شود.

در انجام این روش زیاده روی نکنید

اثرات بوتاکس موقتی است. با شروع به محو شدن ، چین و چروک های شما دوباره ظاهر می‌شود. در بسیاری از افراد ، احساس فوریت رشد می‌کند و آن‌ها را برای دریافت تزریق بیشتر باز می‌گرداند. تا زمانی که مدت زمان بین هر دور از درمان بیش از 3 ماه باشد ، جای نگرانی نیست. با این حال ، با گذشت زمان ، با استفاده مداوم ، بدن شروع به ایجاد مقاومت در برابر تزریق می‌کند ، و باعث می‌شود اثر کمتری داشته باشد. این اثر محدود ممکن است باعث شود که بیماران بخواهند دوز یا تعداد درمان را بالا ببرند ، بنابراین منجر به احتمال نتایج بد می‌شود که در مورد آن‌ها صحبت کردیم.

در پایان ، نتایج مثبت بوتاکس هم از نظر بیمار و هم از نظر پزشک مسئولیت پذیر است.

عوارض انواع بوتاکس


شایعترین عوارض جانبی سم بوتولینوم قابل تزریق ، کبودی و درد در محل تزریق ، علائمی مانند آنفولانزا ، سردرد ، حالت تهوع ، قرمزی و افتادگی موقت صورت است. اگرچه نادر است ، ممکن است که سم  در خارج از ناحیه درمان پخش شود ، که می‌تواند منجر به علائمی مانند بوتولیسم از جمله مشکل در تنفس و بلع ، ضعف عضلات و اختلالات مربوط به تکلم شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonمشاوره رایگان
× مشاوره در واتساپ